Om din bil har skadats medan den har varit inlämnad hos verkstaden kan du ha rätt att kräva ersättning från verkstaden för skadan. Du som konsument måste kunna bevisa att det faktiskt är verkstaden som har orsakat skadorna för att kunna kräva ersättning för dem. Du måste alltså kunna bevisa att skadorna inte fanns redan innan du lämnade in bilen till verkstaden.
När du upptäcker en skada på bilen är det viktigt att du dokumenterar den genom att exempelvis ta bilder på den.
Ersättning för att åtgärda skadan
Vad du kan kräva för ersättning beror på vad det är för skada som har uppstått, men ersättningen kan motsvara den kostnad du får för att du måste åtgärda skadan. Det finns alltså inga bestämda belopp du kan kräva när en skada har uppstått.
Det är inte ovanligt att du som konsument och verkstaden får kontakta era respektive försäkringsbolag när den här typen av skador uppstår. Om ditt försäkringsbolag ska stå för skadan kan du kräva att verkstaden ersätter dig för självrisken.
Åtgärda skadan på plats hos verkstaden
Om verkstaden har möjlighet att själva åtgärda skadan kan du också ställa krav på verkstaden att de åtgärdar skadan. Det ska i sådant fall ske helt kostnadsfritt för dig som konsument.