Ångra eller avboka en flygresa

Lyssna

Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du bokar flygresa. Flygbolagets egna villkor gäller. Du kan däremot avboka resan och få tillbaka flygskatt och andra eventuella avgifter som ingår i biljetten.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

• Varje flygbolag har egna resevillkor. Dina möjligheter att få pengarna tillbaka när du avbokar en vanlig flygbiljett beror på villkoren för din bokning.

• Du har ingen ångerrätt men det går alltid att avboka en flygresa. Om du inte har ett avbeställningsskydd så får du bara tillbaka pengar för skatter och avgifter som ingår i biljetten.

Dina möjligheter om du ångrar köpet

I normala fall har du 14 dagars ångerrätt när du köper något över internet, men det finns några undantag och dit hör resor. Det kan däremot finnas andra möjligheter, som att avboka resan. Du har inte rätt att få tillbaka biljettpriset, men däremot flygskatt och andra eventuella avgifter som ingår i biljetten. Du måste själv vända dig till ditt flygbolag för att avbeställa och kräva tillbaka pengarna för skatterna och avgifterna. Flygbolaget har rätt att ta ut en kostnad för att betala tillbaka pengarna, under förutsättning att det framgår av villkoren.

Om du vill resa vid ett annat tillfälle kan du kontakta flygbolaget för att kontrollera om det finns möjlighet till ombokning.

Ett avbeställningsskydd är en slags försäkring som gör att du är bättre skyddad om du vill avbeställa din resa. Det ingår normalt inte i din hemförsäkring utan brukar säljas som ett tillägg. Om du betalar din resa med kredit- eller kontokort kan det även finnas ett avbeställningsskydd kopplat till kortet. Tänk på att bara för att du har ett avbeställningsskydd är det inte säkert att du kan avboka en biljett hur som helst, utan det kan gälla enbart under vissa förutsättningar.

Trots den pågående pandemin så är det fortfarande bokningsvillkoren för din flygbiljett som avgör om du kan avboka biljetten och kräva full återbetalning. Har du inte köpt en återbetalningsbar biljett kan du alltså inte heller kräva att få avboka biljetten och få full återbetalning.

Om du inte vill eller kan utnyttja flygbiljetten så kan du kräva att få tillbaka pengarna för flygskatten, men du kan inte kräva att få tillbaka själva biljettpriset om du inte har en återbetalningsbar biljett.

Avboka resan på grund av oro för att åka

Att du känner oro för att genomföra en resa är inte tillräckligt för att ha rätt att avboka den och få full återbetalning.

Har du köpt en icke återbetalningsbar flygbiljett så är flygbolaget alltså inte skyldig att ge dig pengarna tillbaka om du själv avbokar resan på grund av oro. Många flygbolag erbjuder ändå möjlighet att boka om resan, eller en voucher. Kontakta ditt flygbolag för att se om de kan erbjuda dig en lösning.

Källa: ECC-SverigeKonsumentverket

Granskad: 1 juli 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.