När hantverkaren inte är klar i tid

Tar hantverkaren längre tid på sig än vad som är rimligt? Eller har hantverkaren inte slutfört arbetet inom den tid ni kommit överens om? Läs om dina rättigheter när hantverkaren inte är klar i tid.

Enligt konsumenttjänstlagen räknas arbetet som försenat om någon av följande situationer uppstår:

  • Om tjänsten inte är utförd inom den tid som utlovats eller ni kommit överens om.
  • Det finns ingen utlovad tid för när tjänsten ska vara klar, men tjänsten är inte utförd inom rimlig tid med tanke på tjänstens omfattning och karaktär.

Så gör du för att klaga på förseningen

1

Informationen utgår från dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen.

    Vid en försening kan du i första hand kräva att hantverkaren slutför arbetet.  

    I vissa fall kan du även ha rätt att häva (avbryta) avtalet. Då krävs det att arbetet inte är färdig vid avtalad tid och att förseningen är av stor betydelse för dig. Till exempel om förseningen har stor påverkan på din vardag och gör att du inte kan använda din bostad som tänkt. Du behöver kunna visa på eller argumentera för varför förseningen är av stor betydelse för dig. 

    Ibland hävs bara en del av avtalet 

    I vissa situationer hävs bara en del av avtalet. Till exempel om du har nytta av arbete som redan utförts. Då kan du behöva betala för den utförda delen av arbetet. 

    När hantverkaren inte måste slutföra arbetet

    Det finns undantag när du inte kan kräva att företaget slutför arbetet. Det är till exempel om hinder utanför företagets kontroll gör det omöjligt för företaget att utföra arbetet.

      Fäll ihop

      Hantverkaren ska stå för eventuella kostnader du drabbas av för att arbetet är försenat. Exempel på kostnader kan vara: 

      • inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot hantverkaren
      • ersättning till andra företag som tvingas vänta med sitt arbete för att arbetet är försenat (kan till exempel bli aktuellt vid större arbeten när flera företag är inblandade). 

      Du kan kräva ersättning för de faktiska kostnaderna, inte för besväret eller tiden du lägger ner. Du behöver kunna visa underlag, till exempel kvitton och fakturor. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till förseningen. 

      Förseningsvite

      Förseningsvite innebär att hantverkaren får betala en viss summa i ersättning om arbetet blir försenat. Förseningsvite är inget du har rätt att kräva enligt lag. För att du ska kunna kräva förseningsvite måste du och hantverkaren kommit överens om det, till exempel i ert skriftliga avtal.

        Fäll ihop

        När hantverkaren inte påbörjat eller slutfört arbetet inom rätt tid har du rätt att hålla inne med betalning som säkerhet. Det fungerar som ett påtryckningsmedel mot hantverkaren och en trygghet för dig.

        Så stor del av betalningen kan du hålla inne med

        Den del av betalningen du håller inne med ska motsvara arbetet som är kvar att göra. I princip betyder det att du kan hålla inne med en så stor summa att det täcker kostnaden för att ta in en annan hantverkare som slutför arbetet.

        Ibland är det svårt att veta hur stor summa som är rimlig att hålla inne. Du behöver inte veta exakt, utan kan ta en viss marginal. Då kan du vara säker på att inte behöva betala något extra om hantverkaren inte slutför arbetet och du behöver ta in någon annan. Ibland kan det också hjälpa att kontakta andra hantverkare för att få en prisuppgift på vad det skulle kosta att slutföra arbetet.

          Fäll ihop

          Du har rätt att avbeställa arbetet så länge det inte är slutfört. Det kan vara ett alternativ om förseningen inte är av stor betydelse men du ändå vill komma ifrån avtalet. 

          När du avbeställer arbetet måste du betala för det arbete som redan är utfört och för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Hantverkaren kan även ha rätt till ersättning för utebliven vinst (för att inte ha kunnat boka in sig på andra jobb). 

          Även om hantverkaren på förhand bestämt en kostnad för avbeställning får den inte vara högre än vad som är rimligt.

            Fäll ihop
            2

            Kontakta hantverkaren skriftligen, till exempel via mejl eller sms. Då kan du visa vad du framfört och när. 

            Kräv att arbetet slutförs 

            Skriv med vilket datum arbetet skulle varit klart (om det inte framgår genom till exempel en skriftlig offert eller liknande). Förklara även varför det är viktigt att arbetet slutförs så snart som möjligt. Du kan också efterfråga ett datum för när arbetet senast kommer vara klart. 

            Om du väljer att ringa kan du sammanfatta vad ni har diskuterat och skicka i ett mejl till hantverkaren efter samtalet. Då får du underlag som visar vad ni kommit överens om. Du kan också spela in samtalet. Det är tillåtet så länge som du själv deltar i samtalet. 

            Om du vill kräva hävning 

            Meddela hantverkaren om du vill häva avtalet. Du kan bara kräva hävning om förseningen är av stor betydelse för dig.

            Om du vill kräva ersättning  

            Skriv vilka kostnader du vill att hantverkaren ska ersätta och varför. Du behöver kunna styrka kostnaderna med underlag. 

            Meddela alltid om du håller inne med betalning 

            Meddela hantverkaren att du håller inne med betalning, hur mycket och varför. Har du fått en faktura behöver du bestrida den. Det innebär att du förklarar att du inte kommer betala och varför. Var tydlig med att det handlar om att arbetet inte är slutfört inom rätt tid och att det är därför du håller inne med betalning.

            Om du redan betalat 

            Hävs hela eller delar av avtalet får du ställa krav på att få tillbaka det du betalat.

              Om det inte löser sig

              3

              Gör hantverkaren inte klart arbetet trots dina krav får du framföra att du istället vill häva avtalet. Om ni inte kommer överens kan du bestrida fakturan eller gå vidare för att få en prövning.

              • Om hantverkaren inte tycker att du har rätt att häva hela eller delar av avtalet kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller domstol för att få en bedömning.
              • Nekar hantverkaren dig ersättning kan du vända dig till ARN eller domstol för att få en bedömning.
              • Avbeställer du arbetet och du anser att hantverkaren kräver för mycket betalt har du möjlighet att bestrida kravet eller betala under protest. För att få ditt ärende prövat kan du vända dig till ARN.
              • Får du en faktura du helt eller delvis anser är felaktig är det viktigt att du skriftligen protesterar mot den. Du kan även välja att betala under protest. För att få ditt ärende prövat kan du vända dig till ARN.
              Om du vill bestrida en faktura eller betala under protest

              Att bestrida en faktura innebär att du meddelar företaget att du protesterar mot fakturan och därför inte kommer betala. Tala om varför du tycker fakturan är felaktig.

              Att betala under protest betyder att du betalar, men samtidigt meddelar att du inte håller med företaget. Det kan vara ett bra alternativ om du känner dig osäker på att bestrida kravet. Men du behöver sedan själv driva ärendet för att få pengarna tillbaka . Du kan till exempel pröva ärendet hos ARN.

              Om att bestrida felaktig faktura och att betala under protest

                4

                Behöver du hjälp med att reda ut vilka rättigheter du har eller vill diskutera hur du kommer vidare med ditt ärende? Då kan du kontakta kommunens konsumentvägledning eller Konsumentverkets vägledning.

                Kommunens konsumentvägledning

                Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Dit kan du vända dig för kostnadsfri information och stöd. Vilken hjälp som erbjuds varierar från kommun till kommun.

                Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta konsumentvägledning i din kommun.

                Konsumentverkets vägledning

                Konsumentverket ger kostnadsfri vägledning. Hos oss får du information om dina rättigheter och vilka alternativ du har för att komma vidare. Vi kan inte bedöma ditt enskilda ärende, lösa tvister eller kontakta företag åt dig.

                Kontakta Konsumentverkets vägledning

                  5

                    Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN. En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

                    Har företaget sagt nej till dina krav kan du anmäla direkt. Om du inte fått svar från företaget behöver det ha gått 30 dagar innan du kan anmäla till ARN. Om du anmäler tidigare kommer din anmälan att avslås.

                    Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
                    • Företaget har sagt helt eller delvis nej, eller inte svarat dig.
                    • Summan som du och företaget är oense om måste vara 2000 kronor eller mer.
                    • Du måste anmäla inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

                    Gör en anmälan på ARN:s webbplats

                    Om du behöver hjälp med din anmälan

                    Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

                    Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

                    Om ARN inte kan pröva ditt ärende eller om företaget inte följer ARN:s rekommendation har du möjlighet att få tvisten avgjord av domstol.

                    Fäll ihop

                    Om du gått igenom stegen i den här processen men fortfarande har en tvist med företaget, kan du ta tvisten till domstol. Då vänder du dig till tingsrätten. Till skillnad från att anmäla till ARN kostar det pengar att lämna in en ansökan till domstol.

                    Är du osäker på om du ska vända dig till domstol eller behöver hjälp med att driva ditt fall, kan du ta hjälp av en jurist. När du funderar på att anlita juridisk hjälp kan du först kontakta ditt försäkringsbolag. I många hemförsäkringar finns ett så kallat rättsskydd. Det betyder att försäkringen kan täcka vissa kostnader i samband med juridiska processer.

                    Vad kostar det?

                    För en tvist som rör ett krav under 28 650 kronor (ett halvt prisbasbelopp år 2024), ett så kallat förenklat tvistemål eller småmål, är ansökningsavgiften 900 kronor. Om kravet är över 28 650 kronor, eller om tvisten inte rör något bestämt belopp, är ansökningsavgiften 2 800 kronor.

                    Om du förlorar tvisten kan du bli tvungen att betala både dina och företagets rättegångskostnader. Men i småmål är kostnaderna du kan tvingas betala begränsade.

                    Så hanteras ett tvistemål i tingsrätten på Sveriges Domstolars webbplats

                      Fäll ihop

                      Fick du svar på din fråga?

                      Källa: Konsumentverket

                      Granskad: 18 januari 2024