Så slipper du reklam via e-post och sms

Företag får inte skicka reklam via e-post och sms till dig om du inte har beställt det. Sådan reklam brukar kallas för skräppost eller spam. Du kan anmäla spam till Konsumentverket.

Så kan du undvika spam

  • Var försiktig med att lämna ut din e-postadress och ditt telefonnummer. Lämna aldrig ut uppgifterna på öppna webbplatser som diskussionsforum och i gästböcker. Måste du lämna ut din e-post kan du skaffa en tillfällig adress.
  • Om du köper något via internet eller registrerar dig på internet, kontrollera noga vad det finns för policy om hur dina kontaktuppgifter får användas. 
  • Det kan vara bra att ha två e-postadresser; en för personlig och seriös kommunikation, och en för diskussionsforum, nyhetsbrev, när du deltar i tävlingar med mera. Skulle det visa sig att du får för mycket skräppost till den sistnämnda adressen är det bara att skaffa en ny.
  • Skaffa ett filter för skräppost. Många internetoperatörer och andra företag som säljer e-posttjänster erbjuder sina användare gratis skräppostfilter.
  • Svara inte på skräppost. Genom att svara bekräftar du att din e-post eller ditt telefonnummer finns och används.
  • Handla inte av företag som skickar skräppost.

Anmäl spam till Konsumentverket på konsumentverket.se

Hjälpte artikeln dig?