Vilseledande webbdesign
Vissa webbutiker använder sig av webbdesign för att stressa och vilseleda dig på olika sätt. Det kan handla om uppbyggnaden av sidan, där placering av alternativ läggs på ett visst sätt eller att avtalsvillkoren göms. Det här är både svårt att se och kan vilseleda dig som konsument. Men webbdesignen är inte alltid vilseledande eller i strid med lagstiftningen, en bedömning behöver göras från fall till fall.
Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.
På den här sidan kan du bekanta dig med några exempel av designknep du kan möta i webbutiker. I engelska sammanhang brukar det kallas för ”dark patterns”.
De här designelementen finns på webbplatser och i mobilapplikationer. De kan dölja, vilseleda eller ibland tvinga dig att göra vissa val. Det här kan företaget vinna på, men det är inte säkert att det är bra för dig. De som ligger bakom vilseledande webbdesign använder sig av kunskap om mänskliga beteenden, exempelvis beteendevetenskap och nudging.
Många av de olika designelementen finns för att stressa dig till ett köpbeslut. Vissa företag vill inte att du ska tänka efter så noga innan du köper deras produkter. Vilseledande webbdesign behöver det inte betyda att företaget gör något olagligt. En del företag har designelement på plats för att hjälpa dig.
Hör forskaren Erik Wästlund från Centrum för Tjänsteforskning berätta om dark patterns:
Exempel på vilseledande webbdesign
Källa: Konsumentverket
Granskad: 28 mars 2024
Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.
Fick du svar på din fråga?