Så slipper du få oönskad reklam

Lyssna

En skylt på brevlådan kan vara ett sätt att stoppa reklam. Men det finns mer du kan göra, som att registrera dig hos Nix och kontakta Statens personadressregister för att begära en reklamspärr.

Tänk på det här

  • Det finns olika sätt att slippa oönskad reklam

  • Tänk på att vara försiktig med att lämna ut din e-postadress och ditt telefonnummer

  • Du kan anmäla reklam som du inte borde ha fått

Ingen reklam – dina rättigheter

För att slippa adresserad reklam med vanlig post kan du registrera dig i spärregistret hos NIX adresserat.

Läs mer om NIX adresserat

Du kan även kontakta Statens personadressregister (SPAR) och begära att få en spärr mot direktreklam.

Läs mer på SPAR:s webbplats

Ett effektivt sätt att slippa reklam är att sätta en skylt på brevlådan med till exempel texten "ingen reklam, tack". Om du fortsätter att få reklam hem i brevlådan trots skyltar får du kontakta företaget och förklara att du inte vill ha den. Om inte det heller hjälper kan du göra en anmälan till NIX-nämnden.

Vissa typer av oadresserade försändelser som gratistidningar och samhällsinformation (exempelvis information från politiska partier och ideella föreningar) räknas inte som reklam enligt branschens definition. Det innebär att vissa sådana försändelser delas ut trots att du satt upp en ”nej till reklam" och/eller "nej till gratistidningar”-skylt. Du kan heller inte slippa undan reklam som följer med som bilagor i morgontidningar och liknande.

Om du inte vill bli uppringd av telefonförsäljare kan du spärra både din hemtelefon och din mobiltelefon med NIX-telefon.

Besök NIX-telefons webbplats för mer information

Det är förbjudet att skicka reklam via e-post, sms och mms till någon som inte har gått med på det. Du kan till exempel ha tackat ja till att få ytterligare erbjudanden eller nyhetsbrev i samband med att du beställt en vara online.

Vill du inte fortsätta få erbjudanden kan du gå in och avanmäla dig från utskick på företagets webbplats.

Så kan du undvika spam

  • Var försiktig med att lämna ut din e-postadress och ditt telefonnummer. Lämna aldrig ut uppgifterna på öppna webbplatser som diskussionsforum eller bloggar. Måste du lämna ut din e-post kan du skaffa en tillfällig adress.

  • Om du köper något, eller registrerar dig på internet, kontrollera noga vad det finns för policy om hur dina kontaktuppgifter får användas.

  • Det kan vara bra att ha två e-postadresser; en för personlig och seriös kommunikation och en för diskussionsforum, nyhetsbrev och när du deltar i tävlingar och liknande. Skulle det visa sig att du får för mycket skräppost till den sistnämnda adressen är det bara att skaffa en ny.

  • Skaffa ett filter för skräppost. Många internetoperatörer och andra företag som säljer e-posttjänster erbjuder sina användare gratis skräppostfilter.

  • Svara inte på skräppost. Genom att svara bekräftar du att din e-post eller ditt telefonnummer finns och används.

Det kan vara svårt att få bort all reklam på internet men det finns några saker du kan göra för att försöka minska den.

  • Kontrollera inställningarna i din webbläsare. Där kan du bland annat tillåta eller blockera popupfönster.
  • Kontrollera inställningarna i ditt virusskydd.
  • Minska oönskad reklam genom att installera en annonsblockerare.

En kaka (eller cookie) är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Du kan, genom att ställa in din webbläsare, bestämma om du överhuvudtaget vill ha kakor eller inte. Du kan också välja att datorn ska fråga varje gång en kaka är på väg att lagras på din dator.

Vad används cookies till?

På många webbplatser används kakor för att ge besökarna tillgång till olika funktioner. På webbplatser som säljer varor används kakor till exempel för att göra det smidigt att handla. De gör att webbplatsen kan hålla reda på vilka varor du har ”lagt i din varukorg”.

Kakor kan också användas för att anpassa annonsering och annat skräddarsytt innehåll efter dig som användare. Många kakor som används för dessa ändamål är så kallade tredjepartskakor.

Läs mer om kakor hos Post- och telestyrelsen

Om du har mottagit reklam du inte borde fått eller om du anser att dina personuppgifter använts på ett felaktigt sätt för direktreklam kan du anmäla det till Etiska nämnden för direktmarknadsföring (NIX-nämnden). NIX-nämnden är näringslivets egen instans för att säkerställa den personliga integriteten i alla typer av marknadsföring.

Till NIX-nämndens webbplats

Källa: Konsumentverket

Granskad: 8 februari 2022