Frågor och svar | Kategori: Resor

Kan jag kräva ränta om flygbolaget inte återbetalar i tid?

Fråga från konsument:

Mitt flyg från Kreta till Stockholm ställdes in. Jag valde återbetalning av biljettkostnaden för de kunde inte boka om mig till ett annat lämpligt flyg.

De har lovat återbetalning men nu har det snart gått tre veckor sedan de lovade och jag har väl rätt att få pengarna inom sju dagar? Har jag rätt att kräva ränta från flygbolaget för att de är sena med återbetalningen?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Ja, om du inte fått din återbetalning inom sju dagar kan du kräva ränta från flygbolaget.

Informera flygbolaget skriftligen om att du kräver ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.

Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns även möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor