Frågor och svar | Kategori: Frakt, leverans, post

Vem ansvarar när en vara går sönder under transporten?

Fråga från konsument:

Jag beställde en fåtölj från ett företag och fick hem den trasig. Jag öppnade inte kartongen direkt då jag inte var hemma utan min fru tog emot den. När jag öppnade den efter en vecka upptäckte jag att den var trasig och förmodligen blivit det under transporten.

Ska jag klaga till Postnord som levererade den eller till företaget jag handlade av? Spelar det någon roll att jag inte såg felet så fort de lämnat varan?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Företaget äger risken för varan under transporten så om den kommer fram till dig och är trasig så ska du klaga till företaget du handlat av.

Du har inget direkt avtal med Postnord utan det är till företaget du kan ställa dina krav på i första hand avhjälpande eller omleverans av fåtöljen.

Du måste inte undersöka varan direkt när du får den. Du ska dock klaga direkt när du upptäcker felet. Om du klagar inom två månader från att du upptäcker felet har du klagat inom rätt tid.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.

Reklamera felaktig vara

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor