Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Ingen ångerrätt på on demand varor?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en vara i en webbshop som företaget kallar on demand. Nu vill jag ångra mig men företaget säger att det inte gäller på denna typ av varor. Har jag inte alltid rätt att ångra mig?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

När du köper en vara i en webbshop har du som regel ångerrätt. Det spelar ingen roll när varan tillverkas eller om du gjort egna val. Finns valen bland de standardalternativ som finns i webbshoppen, kring till exempel färg och material, ska du kunna ångra dig.

Mer om ångerrätt

Varor du inte kan ångra
Beställer du en vara efter egna mått som företaget inte erbjuder har du troligtvis inte ångerrätt. Detsamma gäller om du ber om ett speciellt tryck med ditt namn eller en personlig bild. Det finns nämligen varor som är undantagna från ångerrätten. Varor som är tillverkade enligt dina anvisningar eller har fått en tydlig personlig prägel är exempel på varor som du inte kan ångra.

När du inte kommer överens med företaget
Är du inte överens med företaget rörande ångerrätten kan Allmänna Reklamationsnämnden vara en väg att gå. Dit kan du vända dig för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor