Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer
Kan jag ångra förnyelse på en prenumeration?
Fråga från konsument:
Jag har haft en prenumeration under 2 års tid. Prenumerationen gick ut 15e februari och kostade då 334 kr/mån. Prenumerationen blev förnyad automatiskt med en ny månadskostnad på 490 kr. Jag försökte säga upp avtalet men företaget säger att jag är bunden i 1 år till eftersom jag inte har sagt upp i tid.
Har jag möjlighet att ångra avtalet eftersom jag sagt upp det direkt när det förnyades?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Har man rätt till avdrag på fakturan när villkoren för utdelning av tidningen ändras under en prenumerationsperiod?
Bengt
Svar:
Hej Bengt,
Tack för din fråga!
Har du ett avtal med bindningstid, till exempel 12 månader, är både du och företaget bundna av det som står i avtalet under hela bindningstiden. Företaget får i regel inte ändra villkoren under bindningstiden.
Ett undantag är om operatören uppger ett giltigt skäl till ändringen, och det giltiga skälet står med i avtalsvillkoren. Börja med att undersök villkoren i ditt avtal.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Du kan inte ångra ett avtal när det handlar om att förnya ett befintligt avtal. Ångerrätten gäller endast vid tecknade av ett helt nytt avtal.
Automatiskt avtalsförlängning
Tidsbestämda avtal kan ibland innehålla villkor om att avtalet förlängs automatiskt om du inte säger upp det. Det finns regler om detta i lagen om konsumentskydd vid avtalsförlängning.
För att förlängning ska vara giltig behöver dessa kriterier vara uppfyllda:
- I avtalet ska det finnas ett villkor om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp.
- Företaget är skyldigt att skriftligen påminna dig om detta senast en månad innan avtalet måste sägas upp.
Om det inte finns ett sådant villkor, eller om företaget inte påminner i rätt tid, har du rätt att omgående säga upp avtalet.Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket