Frågor och svar | Kategori: Fordon

Kan jag kräva återbetalning för felbetald parkering?

Fråga från konsument:

Jag har betalat en parkering via en app. Det visade sig sedan att jag har betalat för fel parkeringszon. Jag fick därför en kontrollavgift som jag har betalat. Jag förstår att jag behöver betala kontrollavgiften eftersom jag inte hade en giltig biljett där jag parkerat bilen. 

Med tanke på att jag inte har nyttjat den parkering jag betalat för, kan jag kräva återbetalning för den ursprungliga parkeringsbiljetten?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Nej, du kan inte kräva tillbaka pengarna för biljetten du har betalat, eftersom biljetten i sig inte är ogiltig även om den inte är giltig för just din bil. Det är alltid ditt ansvar att skriva in rätt information i appen och att du betalar för rätt parkering.

Man kan ha rätt att få tillbaka pengarna om man av misstag råkar föra över pengar till exempelvis fel kontonummer. I ditt fall med parkeringsbiljetten ses det däremot inte som en felaktig inbetalning, utan som ett ingånget och giltigt avtal om en parkeringsbiljett där du har angett fel information.

Läs mer om parkeringsböter här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor