Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Jag har köpt ett visningsexemplar. Vad gäller vid fel?

Fråga från konsument:

Jag var i butik och köpte ett så kallat visningsexemplar. Nu har jag upptäckt att varan inte fungerar som den ska. Varan har även några repor på utsidan som jag inte såg i butiken. Vad kan jag kräva?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du ska kunna räkna med att varan fungerar. Har inte företaget informerat dig om felet vid köpet kan du kräva att de rättar till det utan kostnad för dig. I första hand kan du ställa krav på att varan lagas eller byts ut mot en likvärdig.

När du som privatperson köper en vara av ett företag gäller nämligen konsumentköplagen. Den gäller oavsett om varan är helt ny, ett visningsexemplar eller begagnad.

Reporna kan det vara svårare att klaga på. Eftersom du fått information om att varan var ett visningsexempel kan du inte räkna med att den är helt i nyskick.

I lagen står det att du har rätt att klaga på (reklamera) fel du upptäcker de första 3 åren. För att företaget ska vara skyldigt att åtgärda felet krävs det att felet ses som ursprungligt, det vill säga att det fanns det när du köpte varan. Fel du visste om när du köpte varan, eller kan behöva räkna med, kan du inte klaga på i efterhand.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt samt hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer till en lösning.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor