Frågor och svar | Kategori: Resor

Vad gäller vid missat anslutningsflyg på paketresa?

Fråga från konsument:

Hej!
Vi har bokat en paketresa. Resan till och från vår destination består av flera flyg. Vad har vi rätt till om vi skulle drabbas av försening när resan påbörjats och som skulle innebära att vi missar ett anslutningsflyg?

Hälsningar

Lars

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lars,

Om ni råkar ut för detta ska ni kontakta researrangören. Det är dem som ska se till att resan fullgörs enligt ert avtal. De bör alltså ordna så att ni kan åka vidare.

Vad ni kan har rätt till:

  • Hjälper inte researrangören er har ni rätt till ersättning för kostnader ni drabbas av på grund av att ni måste lösa problemet själva.
  • Ni kan även ha rätt till ersättning för övriga kostnader ni drabbas av på grund av att ni missar flyget.
  • Är det också så att ni kommer sent fram till er destination har ni rätt till prisavdrag motsvarande det ni går miste om.
I vår guide, du når via länken nedan, kan du läsa mer om era rättigheter. Där kan du även läsa om hur ni kan gå vidare om det skulle uppstå en tvist mellan er och researrangören.

Mer om ändringar i paketresa

Kompensation från flygbolaget
Om ni blir försenade eller något av era flyg ställs in så kan ni även ha rätt till kompensation enligt EU:s regler för flyg. Den kompensationen syftar till att ersätta er för tid ni har förlorat. Det kravet ska ni rikta mot flygbolaget.

Vill du ha hjälp med att beräkna hur mycket kompensation ni kan ha rätt till kan du använda vårt kostnadsfria verktyg Flygkalkylatorn.

Gå till Flygkalkylatorn

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor