Frågor och svar | Kategori: Pris och betalning

Kan företaget lägga på moms i efterhand?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag beställde en tjänst av ett företag och fick en prisuppgift. Nu har jag fått en faktura och priset är högre än vad vi kom överens om. Företaget säger att det är för att momsen tillkommer. Kan företaget lägga på momsen i efterhand, trots att jag redan har fått en prisuppgift?

Mvh Elin

Elin

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Elin,

Tack för din fråga!

Nej, som privatperson ska du kunna räkna med att företaget anger priset inklusive moms. Annars ska det tydligt framgå att priset är exklusive moms.

Möjlighet att bestrida en felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan och förklara varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.

I vissa fall behöver du betala den del av fakturan som du anser är riktig och bestrida övrig del.

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor