Frågor och svar | Kategori: Resor

Kan jag få kompensation vid flygförsening med turkiskt flygbolag?

Fråga från konsument:

Den Augusti 2022 skulle vi resan från istanbull flygplats till Köpenhamn. Vi var pappa, mamma och en 9 år barn.
VI skulle flyga från istanbull till Antalya å sen har vi transit ca:3 tim å sen vidare till köpenhamn.
vi fick vänta i flygplatsen från morgonen till sent på natten innan dom tos oss till ett hotel som ligger utanför.
Vi fick mat på hotellet efter ett par timmar kom en bil å körde oss som vi var nästan 12 prs till flygplatsen igen. Sen flög vi till Köpenhamn.
Tog kontakt med Turkishairlins dem sa att vi inte har rätt till kompensation.
Min fråga e det rätt att vi spenderar nästa hela dagen med ett barn och hotellet serverade väldigt äckligt mat utan ersättning.
Tacksam för ett svar.
Hälsningar///Ali

Ali

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ali,

Vilken tråkig situation!

För att EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter ska gälla måste du antingen resa ut från ett EU-land, eller in till ett EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU.

När du reste med ett turkiskt flygbolag från Turkiet till Sverige gäller alltså inte EU-förordningen som bland annat ger dig rätt till kompensation för förseningar och inställda flyg.

När det gäller just Turkiet finns dock turkiska regler som kan ge dig rätt till kompensation istället för EU-förordningen. De turkiska bestämmelserna påminner om bestämmelserna i EU-förordningen.

För att ställa krav på kompensation måste du i första hand ta kontakt med Turkish Airlines. Om du inte får någon kompensation eller om flygbolaget inte svarar på ditt klagomål inom 6 veckor kan du gå vidare med ärendet till The Turkish Directorate General of Civil Aviation (DGCA).

Du hittar mer information om detta på DGCAs webbplats

På DGCAs webbplats finns också ett anmälningsformulär som du kan använda

Anmälan kan du göra på engelska.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Ett liknande scenario hände mig den 14/3-24. Över 3 tim sen från Arlanda pga tekniskt fel, missad anslutning i Istanbul, erbjöds nytt tidigaste flyg › 24 tim senare och valde då Turk istf Indigo(som var ordinarie och med samma avg.tid) pga att jag ville säkerställa att bagaget kom med till Delhi. Det kunde inte lämnas ut innan nästa avgång. Vi fick dock hotellnatt och mat ca 45 min bussresa från flyget. Krävde ersättning för förseningen och försenat bagage den 31/3 men fick avslag med motiveringen att jag skulle kräva det från carriern(samt att det inte krävdes i "rätt" kanal), dvs Indigo som inte ens kom i spel då jag fick välja Turkish. Har fått en del schablon-ersättning från F-bolag. Skickade ett nytt krav den 5/4 med hjälp av Turkiska Stockholmskontoret och i "rätt" kanal och har ännu ej fått svar trots löfte om 7 - 10 dgr.
Kom hem 28/3-24. Har nu gått 6 veckor från utresa. Har kört kalkylatorn som "tycker" jag har rätt till 600€ i kompensation i min situation. Funderar på att skriva till den address ni nämnt. Är det ide' att ta hjälp av ARN? Missade även tåganslutningen till Punjab med påföljd av nytt biljettköp. Vad tycker Ni?
Vänligen, Jan

Jan

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jan,

Tack för att du kontaktar oss.

Vad bra att du tagit hjälp av vår flygkalkylator.

Det är till flygbolaget som skulle utfört resan som blev försenad du ska ställa dina krav till.

Vi ger oberoende vägledning och kommer inte kunna svara på vad som är rätt och fel i ditt enskilda fall. Eftersom problemet med din resa uppstod i Sverige kan dock du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor