Frågor och svar | Kategori: Resor

Personal på Arlanda i strejk. Vad gäller för min resa?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag har läst i tidningen att det kan bli strejk på Arlanda och andra flygplatser i Sverige i sommar. Det står att det gäller säkerhetspersonal på flygplatsen och att det kan påverka att bagage inte kommer med på planet. Det kan också innebära att vi inte kommer att kunna passera genom säkerhetskontrollen.

Hur kan det påverka min semesterresa till Grekland i sommar?

Mvh Alex

Alex

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Alex,

Tack för din fråga!


30/6-2023 OBS! Strejken är nu avblåst eftersom Transportarbetarförbundet och Almega har kommit överens om ett nytt kollektivavtal.


I din fråga nämner du Arlanda, men informationen nedan gäller för alla flygplatser som drabbas av den eventuella strejken.

Det framgår inte av din fråga om din resa gäller ett vanligt flyg (reguljärflyg) eller en paketresa. Därför kommer jag att ge dig två olika svar.

Reguljärflyg
Om din resa gäller en vanlig flygresa (reguljärflyg) är det ditt ansvar att vara i tid på flygplatsen. Den EU-förordning om flygpassagerares rättigheter som finns gäller enbart om det är flygbolaget själva som har ställt in flyget. Den gäller alltså inte i detta fall då det är personalen på flygplatsen, inte flygbolaget, som strejkar. Det ses då sannolikt som en extraordinär omständighet, det vill säga något som ligger utanför flygbolagets kontroll.

Om du missar ditt flyg eller inte kan checka in ditt bagage på grund av strejken har du inte enligt lag automatiskt rätt till återbetalning eller ombokning. Beroende på vilken typ av biljett du bokat, kan du undersöka dina rättigheter till av- eller ombokning och kontakta flygbolaget så snart som möjligt. Oavsett har du rätt att kräva en återbetalning för flygskatter och andra avgifter. Eventuell kostnad för bränsletillägg återbetalas inte. Tänk på att kontakta flygbolaget skriftligen och var noga med att spara all dokumentation.

Om du anser att du varit i rätt tid på flygplatsen (enligt flygplatsens instruktioner) och ändå inte kunnat checka in ditt bagage och missat ditt flyg kan du vända dig till flygplatsen med ditt skadeståndskrav. Var noga med att spara all dokumentation i kontakten med flygplatsen.

Det finns inga tvingande konsumentskyddande lagar som reglerar en sådan situation. Om kravet på skadestånd nekas av flygplatsen kan du vända dig till domstol, i första hand tingsrätten, för att pröva ditt ärende.

Läs mer om hur tvisten avgörs i en domstol

Paketresa
Om din resa istället gäller en paketresa, till exempel flyg och hotell i ett paket, ska du vända dig till din paketresearrangör om du missar flyget eller inte har möjlighet att checka in ditt bagage.

Om du inte kommer iväg på din resa behöver du kontakta arrangören direkt för att se vad de gör för att lösa din resa. Skulle du inte få hjälp behöver du skicka ett skriftligt klagomål så snart som möjligt och argumentera för varför du tycker att du ska få omboka din paketresa eller få en återbetalning. Var noga med att spara all dokumentation i kontakten med arrangören.

Arrangören har också möjlighet att ställa in din paketresa, om den inte kan genomföras på grund av extraordinära omständigheter. Arrangören ska då så snart som möjligt informera dig om att resan ställs in. Då har du rätt till full återbetalning inom 14 dagar.

Om du och paketresearrangören inte kommer överens angående ombokning eller återbetalning har du möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Har du betalat din resa med kredit?
Har du betalat din resa med ett kreditkort eller via en faktura skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om flygbolaget/paketresearrangören inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej här står på eran sida att man har rätt till ombokning eller pengarna tillbaks vid som jag kan förstå strejk av personal på flygplats men man har inte rätt till kompensantion i form av ett schablonbelopp i Euro.
Se bifogad länk till er sida.
Men du skriver att man inte heller har rätt till ombokning, vad gäller.
Jag har reguljärt flyg från Landvetter den 3/7.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/flygstrejk/

Jonas

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jonas,

Tack för din fråga!

Den artikel som du hänvisar till i din fråga gäller om det är flygbolagets egen personal, exempelvis piloter, som strejkar. I det här fallet är det flygplatsens personal och detta ligger då utanför flygbolagets kontroll. Det är därför som de inte är skyldiga att erbjuda ombokning eller återbetalning, så länge flyget går som vanligt.

Skulle flygbolaget däremot ställa in flyget på grund av strejken på flygplatsen har du rätt till ombokning eller återbetalning, precis som det står i artikeln.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!

Hur är det om man har beställt resan som är endast flygbiljett av ett charterbolag, t.ex. Ving ?

Räknas det som reguljärflyg eller paketresa?

David

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej David,

Tack för din fråga!

När du enbart bokar en flygbiljett från en paketresearrangör (charterbolag) ses detta som ett reguljärflyg.

Därför gäller informationen om reguljärflyg ovan i tidigare svar.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor