Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Vad händer när 2 G och 3 G nätet stängs ner?

Fråga från konsument:

Hej
Kommer jag inte kunna använda min telefon nu när näten stängs ner?
Jag har en äldre telefon.

Vänliga hälsningar

Sven-Bertil

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sven-Bertil,

Tack för din fråga.

Om du kommer att kunna använda din telefon eller inte beror på. Mobilnäten 2G (även kallat GSM) och 3G har börjat stängas ner av operatörerna vilket innebär att alla användare behöver se över sina kommunikationslösningar. Bakgrunden till stängningen är kraven på snabb kommunikation som gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till snabbare tekniker som 4G och 5G som möjliggör samtal över wifi.

När kommer näten stängas ner?

2G-nätet kommer troligen vara nedstängt vid utgången av 2025 medan 3G-nätet redan börjat läggas ned men inget fast slutdatum finns. Även i utlandet sker detta teknikskifte vilket innebär att det inte är säkert att mobilen fungerar om man åker utomlands.

Vad behöver jag som konsument göra?
När 2G- och 3G-näten släcks kommer mobiler och annan utrustning som endast stöder dessa nät att sluta fungera, såväl tal som datatjänster samt sms och nödsamtal. Även saker som kan styras på distans via mobilnätet som luftvärmepumpar, larm och robotgräsklippare påverkas av nedläggningen.

Som konsument behöver du kontrollera att din mobil och annan utrustning som router och larm går att använda i 4G eller 5G-näten. Har du en äldre mobil eller router så finns det en risk att den kommer att sluta fungera. Sök på nätet eller i manualen om du har den kvar och leta efter exempelvis GSM, 2G, 3G, 4G (alternativt LTE) och 5G. Finns endast GSM, 2G och/eller 3G så klarar utrustningen antagligen inte de nya näten.

Det är också bra om du kontrollerar dina abonnemang genom att kontakta din operatör. Samtliga fyra stora operatörers abonnemang ska vara uppgraderade för att klara 4G/5G. Information finns på respektive operatörs webbplats.

Om du ska köpa ny elektronisk utrustning som kommunicerar via mobilnätet är det viktigt att undersöka om det finns stöd för 4G/5G. Titta i beskrivningen av utrustningen. Står det endast GSM, 3G eller 2G så är risken stor att den inte fungerar med de nya näten.

Tips:

  • Kontrollera att din utrustning, som mobil, router eller annat, har stöd för 4G/5G
  • Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.
  • Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Alla stora operatörers abonnemang ska klara 4G/5G.
  • Om du ska köpa ny utrustning var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.
  • Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget. Om ett företag säljer varor som saknar stöd för 4G/5G utan att informera tydligt om det är varan enligt Konsumentverkets bedömning felaktig. 
Bytnät.nu
Mer information och tips angående nedstängningen kan du hitta på Bytnät.nu. Bytnät.nu är en del av en informationskampanj som är initierad av bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Mitt larm kommer sluta fungera. Verisure kontaktade mig och sade att de kräver 7000kr för att få de två kamerorna och dörrlarmet att fungera med 4g. Är detta rimligt? Borde inte verisure stå för kostnaden?

Lars

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lars,

Det beror på vad som är avtalat och när du ingått avtalet. Vi kan inte avgöra om kostnaden i sig är rimlig.

Om det var mindre än 3 år sedan du ingick avtalet bör du kunna klaga om utrustningen saknar stöd för 4G/5G och Verisure kände till detta vid köpet men inte informerade dig om det. Då är varan enligt Konsumentverkets bedömning felaktig och då bör inte du drabbas ekonomiskt av detta utan kan ställa krav till företaget att de löser situationen kostnadsfritt.

Om det var längre sedan har du troligen ingen möjlighet att ställa krav mot företaget.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och Verisure inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor