Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Kan jag inte ångra mitt köp av klocka och halsband?

Fråga från konsument:

För några dagar sedan fick jag hem den klocka och ett halsband jag köpt av ett svenskt företag via deras webbshop. Nu när jag vill ångra mig säger företaget att jag inte har ångerrätt. De säger att jag dels inte kan ångra mig för att jag öppnat asken som klockan låg i samt att halsbandet är gjort av guld. Stämmer det verkligen?

Hälsningar

Ingrid

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ingrid,

Du bör ha rätt att ångra både köpet av klockan och halsbandet.

Det finns vissa varor som är undantagna ångerrätten men det finns inga direkta undantag som är aktuella när det gäller halsband eller klockor.

Har du beställt en personlig gravyr till något av varorna har du däremot troligtvis ingen ångerrätt på den varan.

En sak som också kan vara bra att tänka på är att förpackningen till en klocka, eller smycket, i vissa fall ses en del av varan. Om du i ett sådant fall inte skickar tillbaka klockan i sin ask eller att du råkat ha sönder asken kan företaget ha rätt att göra ett så kallat värdeminskningsavdrag. De måste dock ha skrivit om värdeminskningsdraget i de villkor du godkände vid köp för att ha rätt till detta.

Läs mer om ångerrätt

Gör så här:

  1. Meddela företaget skriftligen att du vill utnyttja din ångerrätt. Mail går bra. Skriftligt för att du ska kunna visa att du meddelat dem att du vill ångra dig och när du gjorde det.
  1. Om företaget fortsätter att hävda att du inte har ångerrätt kan du undersöka om du kan få mer stöd och råd av din kommunala konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

  1. Behöver du få en prövning i ärendet så kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för möjlighet att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

  1. Om du anser att ett företag gör fel kan du anmäla det till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

    Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här


Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor