Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Campadre säljer varor trots konkurs, levererar inte

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej, beställde en produkt från webbutiken Campadre den 7/4, såg efter att jag betalat med kreditkortet en liten banner på sidan "Vi har gått i konkurs, läs villkoren här". Där står det i princip att alla varor som beställts och inte levererats innan konkursutbrottet inte kommer levereras eller återbetalas. Däremot står inget om varor beställda efter konkursutbrottet (6/4). Får svar av kundservice att varan inte kommer levereras då de gått i konkurs.

Frågan är- hur kan de fortsätta driva butiken och ta pengar från kunder trots att varorna inte kommer levereras? Är detta lagligt? Jag överväger en polisanmälan för bedrägeri.

Mvh
Arg kund

Andreas

Svar:

Jenny
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument

Hej,

I och med att konkursen tillkännages finns inte din motpart (Campadre) kvar. Istället har ett konkursbo bildats..

Utförsäljning av lagret
Det är vanligt att konkursboet väljer att göra en konkursutförsäljning, men de ska kunna leverera de varor de säljer. Kan de inte leverera din vara kan du kräva återbetalning. Kontakta då konkursförvaltaren med ditt krav.

Köp som är gjorda före konkursen, men inte levererats, kommer troligen att ingå i konkursboet. I det läget kan du försöka ställa ditt krav till konkursboet. En sådan skuld blir oprioriterad, vilket gör att det är svårt att få några pengar tillbaka från konkursboet

Läs mer om konkurs i vår artikel Företaget går i konkurs

Betalat med kreditkort eller faktura
Om du har gjort köpet med faktura eller kreditkort, kan du ha möjlighet att vända dig till kreditgivaren. Skyddet har du genom konsumentkreditlagen och gäller när du gör ett kreditköp. När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen som ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Konkursförvaltare
Campadre försattes i konkurs den 6 april 2022. Advokat Jakob Callmander vid Advokatfirman Fylgia KB är utsedd till konkursförvaltare.

Krav på ersättning skickas till tobias.garderyd@fylgia.seTänk på att skriva med ditt namn, adress, ordernummer och vilket belopp som du begär ersättning med.

Vänligen

Jenny
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hur vet jag om ett företag gått i konkurs? Betalt för en vara före jul via paypal och ännu är inget levererat. Företaget svarar inte vid kontakt.

Kerstin Grundström

Svar:

Julia
Julia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej,

För att få reda på om ett företag har gått i konkurs kan du kontakta Bolagsverket eller söka på deras webbplats på länken nedan.

Du hittar deras kontaktuppgifter här

Du hittar Bolagsverkets företagsregister där du kan söka på företag här

Vänligen

Julia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor