Frågor och svar | Kategori: Resor

Ändringar på resmålet pga covid, kan jag avboka?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag har bokat en paketresa med avresa i början på nästa år, när jag bokade var pandemin känd men det var inga oroligheter på resmålet. Det krävs också vaccinpass för att resa in i landet. Jag har bara betalat handpenningen på 5000kr, men jag vill avboka eller flytta fram resan då det börjar bli oroligt på plats. Det har blivit utegångsförbud och flera inställda utflykter.

Nu får jag inte avboka utan måste betala 50 % av resan, researrangören säger att det kommer bli bättre. Men jag är oroliga och vill inte åka just nu, vad har jag för rättigheter?

Tomas

Tomas

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Tomas,

Jag förstår att du känner en oro. Om situationen är ett känt faktum vid bokningstillfället kan det vara så att du inte har möjlighet att avboka utan avgift.

Enligt paketreselagen har du alltid rätt att avboka en paketresa om den ännu inte har påbörjats. Researrangören får ta ut en rimlig avbokningsavgift om detta framgår av paketreseavtalet. Vad som är en rimlig avgift måste bedömas från fall till fall. Läs gärna igenom bokningsvillkoren för resan.

Har en annan situation uppstått, exempel att resmålet drabbats av en översvämning eller liknande, kan det eventuellt ses som en extraordinär omständighet som innebär att du kan avboka utan avgift.

Resenären måste kunna bevisa omständigheterna 
Tidigare har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kommit fram till att det är du som resenär som ska visa att det finns sådana omständigheter som ger dig rätt att avboka och få full återbetalning.

Vill du avboka din resa är det viktigt att du förklarar tydligt vilka omständigheter det är som ligger till grund för att du vill avboka och få tillbaka pengarna för resan. Du måste alltså hänvisa till att det exempelvis finns smittspridning på resmålet, att UD avråder från att resa till resmålet eller att resmålet är drabbat av så omfattande restriktioner att du inte kommer kunna ta del av resmålet.

I ditt fall kanske det blir den sista delen som kan bli aktuell, om det införs nya restriktioner på plats som gör att du inte kan ta del av resmålet på samma sätt som vid bokningen.

Läs mer om dina rättigheter för att avbeställa en paketresa
Ångra, avbeställa eller omboka en paketresa | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)

Avbeställningsskydd - läs igenom villkoren
Ibland kan du köpa till avbeställningsskydd till din resa men viktigt är att läsa igenom villkoren för att se vad skyddet omfattar. Oftast innebär ett avbeställningsskydd att du bara kan avbeställa och kräva återbetalning under vissa speciella förutsättningar.

Har du betalat resan med bankkort eller kreditkort kan ett visst skydd finnas genom din bank. Kontakta din bank och fråga om du har något avbeställningsskydd och vad det omfattar.

Anmäla för en prövning
Om du och researrangören inte kommer till en lösning blir det att anmäla till ARN för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Men tänk på at du måste kunna bevisa att du klagat till arrangören exempelvis via mejl och att du kan bevisa varför du vill avboka resan nu.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats


Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor