Frågor och svar | Kategori: Fordon

Hur blir det här om felet dyker upp en tredje gång?

Fråga från konsument:

Köpt en demobil från en bilhandlare i norra Sverige. Bilen var demobil i cirka 6 månader. I april köper jag bilen och i augusti fick jag fel på bilen. Samma fel har dykt upp nu i oktober. Jag har nybilsgaranti. Bilen bogseras till närmsta märkesverkstad. Med andra ord bilen repareras inte hos bilhandlaren som jag köpte bilen av. Hur blir det här om felet dyker upp en tredje gång. Saknar förtroende för bilen och skulle vilja ha pengarna tillbaka.

Robert Grubesic

Svar:

Caroline

Hej Robert,

Dyker samma fel upp en tredje gång har du möjlighet att häva köpet. Det spelar ingen roll om det är bilfirman som själva lagar eller om de anlitar någon annan. Så länge du kan bevisa att du klagat till bilfirman och gett dem chansen att åtgärda felet har du gjort vad du kunnat.

Tänk på att du måste kunna visa att du har klagat till bilfirman, skriftliga klagomål och krav är att föredra såsom via mejl eller sms.

Läs mer om dina rättigheter om Bilen är trasig eller fungerar dåligt | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)

Resonemanget ovan är de rättigheter du har enligt konsumentköplagen och den gäller mot bilfirman. Vad som gäller utifrån nybilsgarantin bör du se över villkoren för garantin. Garantier är nämligen frivilligt att erbjuda och kan täcka olika saker.

Vänligen

Caroline

Fråga från en konsument

Jag har ringt till deras försäljningschef inför 2.a inlämningen. Tycker ni jag ska förbereder ett skriftligt klagomål inför det eventuella tredje gången. Eller ska jag skicka det redan nu?

Robert Grubesic

Svar:

Caroline

Hej igen,

Du skulle kunna skicka det redan nu för att tydliggöra att om samma fel uppstår igen så vill du häva köpet. Hänvisa också till att de redan fått två försök att rätta till felet.

Vänligen

Caroline

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor