Frågor och svar | Kategori: Resor

Har jag rätt till återbetalning när Norwegian är i rekonstruktion?

Lyssna

Fråga från konsument:

Mitt flyg ställdes in i somras på grund av Covid-19. Norwegian erbjöd mig återbetalning eller ombokning och jag valde återbetalning. Jag har fått en bekräftelse på att jag ska få en återbetalning, men jag har fortfarande inte fått några pengar. Jag läste att Norwegian ansökt om en rekonstruktion, kan jag ändå kräva en återbetalning?

Elin

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Elin,

Tack för din fråga.

Norwegian inledde 2020-12-08 en företagsrekonstruktion i Norge. Detta innebär bland annat att Norwegian inte får återbetala flyg som ställdes in före 2020-12-08, förrän företagsrekonstruktionen är avslutad.

Har du som konsument ett krav mot Norwegian om återbetalning för ett inställt flyg behöver du skicka en anmälan till:
norwegian-examinership@kpmg.ie

Följande information behöver skickas med:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Information om grunden för ditt krav på återbetalning

För säkerhetens skull kan du även bifoga relevant dokumentation. Skriva gärna ditt mejl på engelska om möjligt.

Gör detta senast den 26 februari. Om du ser detta efter den 26 februari rekommenderar vi dig ändå att skicka in en anmälan.

Läs mer om rekonstruktionen på Norwegians webbplats

Hjälp från ECC Norge
Vi har fått information från vårt norska systerkontor att vi i nuläget inte kan skicka vidare dessa ärenden till dem (där flyget ställdes in innan 2020-12-08), med anledning av den pågående rekonstruktionen. Vi kan skicka vidare sådana ärenden till ECC Norge först när rekonstruktionen har avslutats.

Vad händer efter rekonstruktionen?
Det är i nuläget oklart när rekonstruktionen kommer avslutas, men troligtvis bör det ske senast i april 2021.

Godkänns rekonstruktionen så får passagerare vars flyg ställdes in före 2020-12-08 räkna med att enbart få tillbaka en del av pengarna.

Om rekonstruktionen inte godkänns är risken att flygbolaget går i konkurs och då är det i regel svårt för konsumenter att få tillbaka några pengar överhuvudtaget.

Vad gäller om flyget ställdes in efter 2020-12-08?
För eventuella flyg som ställdes in efter 2020-12-08 är det fortfarande möjligt för Norwegian att återbetala pengarna.

Ta skriftlig kontakt med Norwegian för att ställa krav
Oavsett när flyget blev inställt är det viktigt att ställa krav om återbetalning direkt till Norwegian. Det gäller oavsett om biljetten har köpts direkt av flygbolaget eller från en resebyrå. Det är bra att ställa kravet skriftligen, exempelvis via mejl. Spara också en kopia på mejlväxlingen tillsammans med bokningsbekräftelse, biljetter och eventuell övrig dokumentation.


Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Norwegian har ställt in vår resa som var planerad 2021-04-17. Vi har fått återbetalt 2.500kr, resten ligger som cash points. Finns då möjlighet att vi ev kommer att kunna använda dem till att boka ny resa när pandemin tagit slut och deras rekonstruktion förhoppningsvis lyckats?

Margareta

Fråga från en konsument

Hej bokade två flygbiljetter med norweigan i oktober 2020 . För föyg till Luleå i dec 2020.Flyget ställdes in . Får jag tillbaka mina pengar

Ingela

Fråga från en konsument

Hej Johanna!
Jag har väntat sedan Nov på att få tillbaka pengar från Norwegian och det var bolaget som bokade av ..... Jag har bokat genom Ticket och dom säger vänta och det har jag gjort nu i snart 6 månader...... Hur skall jag göra ?

Petra Malm

Svar:

Anna
Anna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej alla,

Den informationen som vi kan ge angående rekonstruktionen är den som ni finner i inlägget ovan.

Det här är den information som vi i dagsläget har fått ifrån ECC Norge:

  • rekonstruktionen nått det stadiet då rekonstruktören ska presentera sitt förslag och att det sker under digitala möten med konsumenterna -18 eller 19 mars- consumer creditor meeting
  • information om mötet går att finna på länken: https://www.norwegian.com/us/about/company/investor-relations/meeting/
  • konsumenter har bjudits in till mötet och i samband med det fått inloggningskoder till de digitala mötena
  • att konsumenter kommer ha möjlighet att rösta om förslaget som rekonstruktören presenterar under mötena
Vänligen

Anna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor