Frågor och svar | Kategori: Resor

Har jag rätt till återbetalning när Norwegian är i rekonstruktion?

Lyssna

Fråga från konsument:

Mitt flyg ställdes in i somras på grund av Covid-19. Norwegian erbjöd mig återbetalning eller ombokning och jag valde återbetalning. Jag har fått en bekräftelse på att jag ska få en återbetalning, men jag har fortfarande inte fått några pengar. Jag läste att Norwegian ansökt om en rekonstruktion, kan jag ändå kräva en återbetalning?

Elin

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Elin,

Tack för din fråga.

Norwegian inledde 2020-12-08 en företagsrekonstruktion i Norge. Detta innebär bland annat att Norwegian inte får återbetala flyg som ställdes in före 2020-12-08, förrän företagsrekonstruktionen är avslutad.

Har du som konsument ett krav mot Norwegian om återbetalning för ett inställt flyg behöver du skicka en anmälan till:
norwegian-examinership@kpmg.ie

Följande information behöver skickas med:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Information om grunden för ditt krav på återbetalning

För säkerhetens skull kan du även bifoga relevant dokumentation. Skriva gärna ditt mejl på engelska om möjligt.

Gör detta senast den 26 februari. Om du ser detta efter den 26 februari rekommenderar vi dig ändå att skicka in en anmälan.

Läs mer om rekonstruktionen på Norwegians webbplats

Hjälp från ECC Norge
Vi har fått information från vårt norska systerkontor att vi i nuläget inte kan skicka vidare dessa ärenden till dem (där flyget ställdes in innan 2020-12-08), med anledning av den pågående rekonstruktionen. Vi kan skicka vidare sådana ärenden till ECC Norge först när rekonstruktionen har avslutats.

Vad händer efter rekonstruktionen?
Det är i nuläget oklart när rekonstruktionen kommer avslutas, men troligtvis bör det ske senast i april 2021.

Godkänns rekonstruktionen så får passagerare vars flyg ställdes in före 2020-12-08 räkna med att enbart få tillbaka en del av pengarna.

Om rekonstruktionen inte godkänns är risken att flygbolaget går i konkurs och då är det i regel svårt för konsumenter att få tillbaka några pengar överhuvudtaget.

Vad gäller om flyget ställdes in efter 2020-12-08?
För eventuella flyg som ställdes in efter 2020-12-08 är det fortfarande möjligt för Norwegian att återbetala pengarna.

Ta skriftlig kontakt med Norwegian för att ställa krav
Oavsett när flyget blev inställt är det viktigt att ställa krav om återbetalning direkt till Norwegian. Det gäller oavsett om biljetten har köpts direkt av flygbolaget eller från en resebyrå. Det är bra att ställa kravet skriftligen, exempelvis via mejl. Spara också en kopia på mejlväxlingen tillsammans med bokningsbekräftelse, biljetter och eventuell övrig dokumentation.


Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Norwegian har ställt in vår resa som var planerad 2021-04-17. Vi har fått återbetalt 2.500kr, resten ligger som cash points. Finns då möjlighet att vi ev kommer att kunna använda dem till att boka ny resa när pandemin tagit slut och deras rekonstruktion förhoppningsvis lyckats?

Margareta

Fråga från en konsument

Hej bokade två flygbiljetter med norweigan i oktober 2020 . För föyg till Luleå i dec 2020.Flyget ställdes in . Får jag tillbaka mina pengar

Ingela

Fråga från en konsument

Hej Johanna!
Jag har väntat sedan Nov på att få tillbaka pengar från Norwegian och det var bolaget som bokade av ..... Jag har bokat genom Ticket och dom säger vänta och det har jag gjort nu i snart 6 månader...... Hur skall jag göra ?

Petra Malm

Svar:

Anna
Anna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej alla,

Den informationen som vi kan ge angående rekonstruktionen är den som ni finner i inlägget ovan.

Det här är den information som vi i dagsläget har fått ifrån ECC Norge:

  • rekonstruktionen nått det stadiet då rekonstruktören ska presentera sitt förslag och att det sker under digitala möten med konsumenterna -18 eller 19 mars- consumer creditor meeting
  • information om mötet går att finna på länken: https://www.norwegian.com/us/about/company/investor-relations/meeting/
  • konsumenter har bjudits in till mötet och i samband med det fått inloggningskoder till de digitala mötena
  • att konsumenter kommer ha möjlighet att rösta om förslaget som rekonstruktören presenterar under mötena
Vänligen

Anna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej.

Jag hade bokat en resa för två mellan Luleå och Stockholm med Norwegian till julhelgen. Den var värd ca 2 138 kr. I samband med att Norwegian ställde in samtliga sina flyg sades det att de skulle återbetala mina biljetter. Nu har jag fått besked att jag kommer få tillbaka 116 kr och 55 öre.

Hur är det rimligt? Med tanke på att det nu går att boka nya resor inom landet hade jag föredragit att åtminstone kunna boka en resa för motsvarande belopp jag har betalat. Är detta möjligt och vad har jag för rättigheter?

Fredrik

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Fredrik,

Tack för din fråga. Det är många konsumenter som hört av sig med frågor gällande Norwegians företagsrekonstruktion.

Norwegians företagsrekonstruktion avslutad
Vi har kontaktats av konsumenter som fått information från Norwegian om att flygbolagets företagsrekonstruktion på Irland och i Norge avslutades den 26 maj 2021. Vi har även fått information från konsumenter om att de nyligen mottagit information om detta per mejl.

I det mejlet ska det även framgå att det enligt planen för rekonstruktionen innebär att borgenärer, till exempel konsumenter som har rätt till återbetalning, kan ha rätt till en utdelning motsvarande 5% av deras krav. Den utdelningen består delvis av en kontant återbetalning och delvis av optioner i Norwegian aktier.

Norwegians Online Dividend Portal
I mejlet finns även en instruktion om hur konsumenter ska göra för att ta del av utdelningen. Där ska det bland annat framgå att konsumenter behöver skickar giltiga konto- och kontaktuppgifter via Norwegians “Online Dividend Portal”. En länk till Portalen ska finnas med i mejlet du kan ha tagit emot. I den upprättade Portalen ska även ytterligare information finnas tillgängligt.

Här hittar du Portalen

För att logga in på Portalen ska du ange din mejladress och referensnumret för ditt krav (“Claim Reference Code”). Referensnumret ska framgå i mejlet du kan ha tagit emot. Om du anmält fler än ett krav behöver du upprepa processen för varje krav. Du ska då ha fått flera olika mejl med separata referensnummer för dina krav.

I mejlet anges att det finns olika sätt att kräva utbetalningen och att visa alternativ endast är möjliga att kräva om du genomför processen i Portalen senast 22 juli 2021.

Om du har ett giltigt krav men inte tagit emot ett mejl liknande det som beskrivits ovan
Om du tror dig ha ett giltigt krav som kan ge dig rätt till utdelning men inte tagit emot ett mejl med informationen ovan, kan du be om ett referensnummer för ditt krav här till dividend@norwegian.com. Det framgår av inloggningssidan till Portalen. 

Enligt instruktionen på Portalen ska du sända med följande dokumentation och information för att visa att du har ett giltigt krav:

  • Namn och uppgifter om den som gjorde bokningen
  • Bokingsreferens och uppgifter om flygningen
  • Motivering till ditt krav (till exempel att du inte fått återbetalning av flyg som ställdes in av Norwegian innan 8 december 2020)
  • Dokumentation som stödjer ditt krav (till exempel bokningsbekräftelse, kvitto på betalning och bekräftelse om att din flygningen ställdes in på initiativ av Norwegian)
  • Summan du kräver

När det gäller företagsrekonstruktioner är möjligheten att få hjälp från Hallå Konsument och ECC Sverige begränsad. Lagarna som avgör vad du har rätt till om ett företag är på obestånd, till exempel inleder ett rekonstruktionsförfarande eller går i konkurs, faller utanför det konsumenträttsliga området. Har du följdfrågor om rekonstruktionsförfarandet uppmanar vi dig därför att ta direkt kontakt med rekonstruktören.

Undersök möjligheten till kortreklamation
Eftersom utgången av företagsrekonstruktionen innebär att endast en del av ditt krav kommer betalas ut kan du undersöka möjligheten att ersättas från din bank eller kortutgivare genom kortreklamation.

Här kan du läsa mer om kortreklamation

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor