Frågor och svar | Kategori: Klaga och ångra

Ska jag returnera vara till tillverkaren?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag beställde fyra skärmbreddare från Umeå Offroad Import. Jag var inte nöjd med dom och utnyttjar ångerrätten. Umeå Offroad Import säger att det inte är några problem, men jag måste stå för fraktkostnaden själv och jag måste skicka skärmarna till företaget Ala Plast i Polen som tillverkade dom. Först när företaget i Polen har fått skärmarna så krediterar Umeå Offroad Import fakturan på Klarna. Är detta rätt? Jag har ju köpt skärmbreddarna från Umeå Offroad Import och inte Ala Plast...

Henrik Bergqvist

Svar:

Emelie
Emelie
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Henrik,

Nej, du ska inte behöva skicka tillbaka skärmbreddarna till tillverkaren i utlandet. Din skyldighet enligt lagen är att sända tillbaka det du har köpt till företaget som du har handlat av. Däremot kan du få stå för returfrakten för det om du blivit informerad om detta innan köpet, till exempel i villkoren du godkände i samband med köpet.

När du utnyttjar din ångerrätt har du rätt till återbetalning inom 14 dagar från att du talade om för företaget att du vill ångra dig.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen

Emelie
Vägledare, Hallå konsument

Just nu går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men sök gärna bland våra tidigare frågor och svar. Forumet öppet för nya frågor på måndag. Välkommen åter!