Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Rättigheter när det inte finns reservdelar?

Lyssna

Fråga från konsument:

Har en gräsklippare av fabrikat Ryobi som är 2 år gammal nu har ett av drivhjulen (plast) gått sönder och jag tänker att det är väl sådant som händer och jag beställer nya hjul men det är då problemet kommer, hjul till denna finns inte längre som reservdel.
Har alltså en fin men obrukbar gräsklippare som får gå till skrot för att reservdelar saknas.
Finns det något jag kan göra?
Kan den 3 åriga reklamationsrätten användas?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Mats,

Du har tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns i gräsklipparen redan när du köpte den, till exempel ett tillverkningsfel.

Om felet visar sig inom sex månader från köptillfället ses det automatiskt som ett ursprungligt fel. Visar sig felet senare måste du kunna styrka att felet har funnits där hela tiden. Om felet inte är ursprungligt utan till exempel beror på normalt slitage är det dessvärre svårt att kräva något.

Företag har ingen skyldighet att tillhandahålla reservdelar under en viss tid. Alternativet blir att undersöka om en verkstad eventuellt kan laga gräsklipparen.

Läs mer om att reklamera en felaktig vara

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor