Frågor och svar | Kategori: Kläder och utseende

Vad gäller när jag fått allergisk reaktion av fransförlängning?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej, i går gjorde jag för första gången en ögonfransförlängning på auktoriserad salong. Fick en allergisk reaktion med sveda och irritation i bägge ögonen. Efter kontakt m salongens kundsupport blev jag uppmanad besöka salongen för att ta bort fransarna, vilket jag gjorde idag. Efteråt får jag veta att ingen återbetalning sker då salongen ej har det ansvaret. "Vissa kunder reagerar på limmet men det är inget vi kan hållas ansvariga för. Du slipper dock stå för kostnaden av borttagandet av fransarna". Jag undrar om detta kan vara i din ordning? Gick till en auktoriserad salong och betalade extra för att få behandling av en certifierad (1395:-!). Borde detta inte upplysas om via salongens Hemsida? Tacksam för svar!

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Cathrine,

Vad tråkigt att du fick en allergisk reaktion av fransförlängningen.

Ditt skydd när du köper en skönhetsbehandling
Det skydd du har när du köper den här typen av tjänst är inte helt tydligt. Det beror på att det inte finns någon lag som gäller just för fransförlängningar eller andra typer av skönhetsbehandlingar.

Däremot ska du kunna förvänta dig att den som utför behandlingen ska göra det fackmässigt, det vill säga utföra tjänsten på ett sätt som förväntas av en professionell yrkesman. Om tjänsten inte utförs fackmässigt kan den ses som felaktig.

Om tjänsten är felaktig
Om en tjänst är felaktig har du i första hand rätt att kräva ett avhjälpande, vilket betyder att företaget rättar till felet. Om det inte är möjligt eller lämpligt att göra om behandlingen skulle du kunna kräva att få pengarna tillbaka. Det är bra att klaga och ställa krav skriftligen till företaget, exempelvis via mejl. Då kan du visa vad du och företaget har diskuterat.

Tänk på att du behöver kunna argumentera för varför du tycker att tjänsten är felaktig.

Läs mer information om skönhetsbehandlingar

Om ni inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl farlig tjänst
Om du tycker att du skadats av behandlingen på grund av brister i kompetens eller säkerhet kan du anmäla företaget och tjänsten till Konsumentverket.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Hoppas att informationen kan vara till hjälp!

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej! Jag gjorde igår förmiddag en dermapenbehandling på en skönhetssalong och sitter nu på akuten för att träffa en läkare för att få antibiotika pga. av systemisk inflammation. Mitt ansikte är svullet, illrött och kinderna variga. Jag har flera svullna lymfkörtlar under hakan och haft feberfrossa under natten. Kunde inte ligga med kinderna på kudden pga. smärtan. Har fått sjukskriva mig från jobbet och får därför förlorad inkomst, allt detta för en såkallad skönhetsbehandling för att reducera akneärr i ansiktet. Har betalat för två behandlingar och detta var den första, kan säga att jag absolut inte vill utsätta mig själv för detta igen. Går det få ersättning för sjukvårdskostnader, läkemedel och förlorad inkomst?


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Camille,

Ja, du har möjlighet att kräva ersättning för sjukvårdskostnader, läkemedel och förlorad inkomst om detta är kostnader som du har fått på grund av att tjänsten har utförts på ett felaktigt sätt.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor