Frågor och svar | Kategori: Kläder och utseende

Måste jag betala frisörtiden trots sjukdom?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!

Jag blev hastigt sjuk och kunde inte komma på mitt avtalade besök. Jag hörde av mig 2,5 timmar innan (lämnade meddelande på telefonsvararen eftersom salongen inte öppnat). Saken är den att när man bokade så stod det massa olika villkor. Att man ska höra av sig 24 timmar innan, annars blir det debitering. Men hur kan denna salong ha en massa specialvillkor? Och var finns den mänskliga medkänslan? Jag hade hög feber och frossa, kunde omöjligt komma + att jag hade smittat ned salongen. Och hur skulle jag kunnat höra av mig 24 timmar innan? Då var jag ju frisk. Nu har jag fått en faktura på hela behandlingen + helgtillägg trots att ingen arbets- eller materialkostnad utgått för deras del.
Är detta rimligt?

Med vänlig hälsning Sofia Andersson

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Sofia,

Jag förstår att det känns tråkigt, men om du avbokar sent kan salongen ta ut en avbokningsavgift för det uteblivna besöket. Avgiftens storlek varierar, men kan i vissa fall vara hela priset för behandlingen.

Jag uppfattar ditt inlägg som att salongen har informerat dig om avbokningsvillkoren vid bokningstillfället. När du bokar din tid godkänner du dessa villkor.

Om du avbokar sent kan det vara svårt att hinna boka in någon annan, vilket kan innebära en inkomstförlust för salongen om de inte debiterar dig. Vissa salonger erbjuder en återbetalning mot uppvisande av till exempelvis läkarintyg, men du behöver läsa villkoren för att veta vad som gäller i ditt specifika fall.

Läs mer om reglerna i vår artikel om frisörbesök

Ångerrätt
I det här fallet kan det vara så att du har ångerrätt, vilket betyder att du i så fall kan avboka frisörtiden kostnadsfritt. Den lagstadgade ångerrätten gäller i 14 dagar.

För att du ska ha ångerrätt måste du ha bokat tiden på distans, exempelvis via telefon eller på nätet. Bokningen måste också ha skett via ett organiserat system för att du ska ha ångerrätt. Det vill säga att företaget ska ha marknadsfört att de tar emot bokningar på distans, via telefon eller på nätet. Är dessa krav uppfyllda bör du alltså kunna utnyttja din ångerrätt för att avboka tiden.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor