Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Regler för giltighetstid på presentkort?

Lyssna

Fråga från konsument:

Finns det lagar/regler för hur lång giltighetstid det måste/bör vara på ett presentkort?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lotta,

Företag kan själva välja hur lång giltighetstid ett presentkort har. Om det däremot inte står någon giltighetstid så gäller ett presentkort eller tillgodokvitto i tio år.

Läs mer om presentkort och tillgodokvitton.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag har ett presentkort som det inte står någon giltighetstid på. Idag skulle jag handla i butiken och får då veta att presentkortet gått ut, då de har 3 års giltighetstid och att det står så på hemsidan.

Vem har rätten på sin sida? Jag vet ju inte om det var 3 års giltighetstid för 6 år sen när presentkortet köptes, och enligt ovan sak det gälla i 10 år om det inte står något. Kan butiken hänvisa till sin hemsida eller är det kortet i sig som gäller? Jag har inte haft en tanke att kolla giltigheten på deras hemsida.


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Cathrine,

Huvudregeln är ju att ett presentkort är giltigt i tio år om det inte finns någon annan giltighetstid angiven. Du ska ha fått information om presentkortets giltighetstid när du köpte presentkortet. Det är butiken som har bevisbördan för att du har fått den informationen vid köpet. Kan de inte bevisa att du har tagit del av information om att presentkortet går ut efter tre år, bör det alltså fortfarande vara giltigt.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej!
Jag fick förra året ett presentkort där det på framsidan står giltighetstid till år 2021 men på baksidan står det giltigt i 12 månader. Jag tycker att detta verkar missledande men företaget menar att det inte är någon tvekan om att det 12 månader som gäller och att giltighetstiden där fram syftar till hur länge själva kortet får säljas. Jag har gått miste om pengarna, fick nämligen höra att det skulle vara giltigt i 5 år när jag fick det i present. Jag tycker att om det står en giltighetstid där fram kanske man inte tänker på att kolla det finstilta där bak. Vad, om något, kan man göra i en sådan här situation?
Mvh Karin


Svar:

Hej Karin,

Tyvärr kan det nog bli svårt att göra något om informationen om giltighetstiden finns på kortets baksida.

Oskäligt avtalsvillkor?

Det finns ju dock en paragraf i avtalsvillkorslagen som säger att om ett avtalsvillkor är vilseledande eller oklart formulerade så att du inte förstår dina rättigheter eller skyldigheter, så ska det vid en tvist tolkas till din fördel.

Jag kan inte avgöra om detta skulle räknas som vilseledande eller oklart formulerat, men du skulle kunna anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kanske kan göra en bedömning. Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN.

Du kan läsa mer på ARN:s webbplats.

Vänligen,



Fråga från en konsument

Om jag köpt ett presentkort hos ett företag och företaget inte går i konkurs men ändrar riktning på vad de säljer för varor vad gäller då för regler? Om jag tex inte hittar något jag längre behöver?


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej,

Det är butikens egna regler som gäller för presentkort.

Du har ingen rätt att kräva att få tillbaka pengarna för ett presentkort som du inte längre har någon användning för, om inte du och butiken har kommit överens om det.

En risk med presentkort är ju just att de faktiskt kan bli värdelösa för dig om butiken till exempel lägger ner, eller om det inte finns något i butiken som du är intresserad av.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Min son har fått ett presentkort i en liten gaming affär. När han nu 18 månader senare vill använda detta säjer man att presentkortet endast är giltigt med kvittot. Han fick presentkortet i present och inget kvitto fanns med. På kortet står inget om att kvittot måste visas. Vi vet ju förstås inte om inköparen blev informerad om detta, men jag tänker att affären då åtminstone borde ha häftat fast kvittot vid presentkortet, vilket inte gjordes. Hur gör vi nu?

Kristina

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kristina,

Om din son och företaget inte kommer till en lösning kan han göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN, men summan som din son och företaget är oense om måste vara 500 kronor eller mer.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor