Frågor och svar | Kategori: Elektronik och abonnemang

Ångra avtal för installation av hemlarm?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej! Fick besök av en hemlarmsförsäljare 2017-09-28 som slutade med att jag skrev på ett avtal. Nu har jag ångrat detta o undrar vad som gäller exakt för att åberopa konsumentens =mina ,rättigheter. Fick inte ord berättat om ångerrätten. Det är ju säljarens skyldighet om jag förstått det hela rätt. Månadskostnaden för larmet landar på 399kr/ månaden. En krona under den nivå där ångerrätten inte gäller. som är 400kr.Kan detta ha någon koppling i sammanhanget .Installationen av larmet är inte påbörjad o ingen matriel är leverered. Vad göra? Tacksam för snabbt svar

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kent,

När du vill utnyttja ångerrätten är det viktigt att kontakta företaget för att tala om att du ångrar dig. Gör det skriftligen, exempelvis via mejl, så att du kan visa att du har ångrat dig och när.

Information om ångerrätten
Det stämmer att företag ska informera om ångerrätten. Tiden som du har på dig att ångra kallas för ångerfrist och är 14 dagar. Om företaget har gett information om ångerrätten börjar ångerfristen att löpa dagen efter du tar emot varan, eller dagen efter du ingick avtalet om du har köpt en tjänst.

Om du inte får information om ångerrätten
Effekten av att företaget inte informerar om ångerrätten blir att ångerfristen inte påbörjas. De 14 dagarna börjar alltså inte löpa förrän du har fått information om ångerrätten, och det är upp till företaget att kunna visa att de har gett informationen.

Läs mer i vår artikel om ångerrätt

Gränsen på 400 kronor
Gränsen på 400 kronor gäller inte månadskostnaden utan för den sammanlagda kostnaden för det du har köpt.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Hoppas att informationen kan vara till hjälp!

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Gäller det samma för privat person mejla ånger inom 14dagar?


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Stefan,

I mitt tidigare svar har jag utgått ifrån att det rör sig om ett avtal mellan en privatperson (konsument) och ett företag. Det är alltså när en privatperson handlar av ett företag som ångerrätten gäller, inte när två privatpersoner eller två företag handlar med varandra.

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej
Min far köpte ett larm av en dörrförsäljare från Svenska larm och ångrade sig inom 14 dagar. Utrustningen är returnerad. Men han har fått en faktura på 20% värdeminskning på utrustningen och på installations kostanden för larmet.
Det står i avtalet som han signerat att detta kommer faktureras om han ångar sig.
Undrar bara om detta är rätt.

Mvh
Magnus


Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Magnus,

Företaget kan ha rätt att ta ut ett värdeminskningsavdrag om de har informerat om det innan. Om du tycker att avdraget är orimligt högt kan du argumentera för detta till företaget. Gör det gärna skriftligen till företaget så att du kan visa att du klagat till dem.

Värdeminskning
Som konsument har du rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt, gör du det riskerar du att få ersätta säljaren för varans värdeminskning.

Anmälan till Konsumentverket
Om du anser att villkoren är oskäliga kan du anmäla det till Konsumentverket. Det gör du i så fall på Konsumentverkets webbplats. Där kan du också läsa mer om vad som händer med din anmälan.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor