Incorrect pricing information

Felaktig prisinformation - Engelska

Sometimes items are marked with the wrong price. As a consumer, you cannot demand to buy a product at the price you have seen on the shelf or in an advertisement. However you can file a complaint with the Swedish Consumer Agency if the company does not provide clear price information.

Translated page: This text has been translated from Swedish. The text and appearance of the page may look different from the original page.

Wrongly stated price? Things to remember 

  • You cannot insist on buying a product at the price marked on the product, shown on the shelf, or stated in an advertisement. 

  • Once you have received a confirmation of your purchase from an online shop, you are entitled to receive the item at the price stated in the order confirmation. 

  • Commercial enterprises are obligated to provide accurate and clear price information. If they fail to do so, you can report them to the Swedish Consumer Agency. 

Wrongly stated price in a shop 

You have no statutory right to buy a product at the price shown on the shelf or marked on the product. Sometimes products are mislabelled and it is not until you get to the till to check-out that you and the store reach the agreement as to the price. If when you get to the checkout you find out that the price marked on the product is incorrect, you can choose not to buy it. 

Wrongly stated price in an online shop 

If you have purchased a product from an online shop and received a confirmation of the purchase, you have the right to buy the product at the price stated in the order confirmation. This applies even if the company insists that the product was incorrectly priced on their website when you bought it. 

A clearly incorrect price

If the price is clearly incorrect, for example so low that at the time of purchase you certainly realised it was wrong, the company is not obligated to sell at that price. 

If you and the company continue to disagree that a price that was clearly stated wrong, you can appeal to the National Board for Consumer Disputes (ARN) to have the dispute examined. 

Further information is available on the National Board for Consumer Disputes website 

Wrongly stated price in advertising 

You cannot insist on buying a product or service from a company at the advertised price. Errors in advertising can occur and the company is not bound by the price stated in the advertisement. 

In certain circumstances you may however be entitled to compensation for costs you have incurred as a result of the incorrect price in the advertisement. For example, this could be the cost of an unnecessary trip to the shop. Contact the shop, preferably in writing, and explain what you would like to be compensated for. You must be able to show receipts or similar proof of the costs you want to be reimbursed for. 

Report false or misleading price information to the Swedish Consumer Agency 

Pursuant to the Swedish Price Information Act, commercial enterprises are obligated to provide correct and clear information about the price of a product or service. If you suspect that a company is deliberately and systematically providing misleading or false price information, you can report the company to the Swedish Consumer Agency. 

Further information about the Swedish Price Information Act 

File a complaint on the Konsumentverket/Swedish Consumer Agency’s website 

Felaktig prisinformation

Ibland märks varor med fel pris. Som konsument kan du inte kräva att få köpa en vara till det pris du sett på hyllan, i en annons eller i webbutiken. Däremot kan du anmäla till Konsumentverket om företaget inte har en tydlig prisinformation.

Fel pris? Tänk på det här.

  • Du kan inte kräva att få köpa en vara till priset som står på varan, hyllan eller i reklamen.

  • Har du handlat i webbutik och fått bekräftelse på köpet har du rätt att få köpa till det pris som står i bekräftelsen.

  • Företag är skyldiga att lämna korrekt och tydlig prisinformation. Du kan anmäla företag till Konsumentverket om de inte gör det.

Fel pris i butik

Du kan inte kräva att få köpa en vara till det pris som står på hyllkanten eller på varan. Ibland blir varor felmärkta och det är först när du kommer till kassan som du och företaget kommer överens om priset. Om du får veta att varan är felmärkt när du kommer till kassan, kan du välja att inte köpa varan.

Fel pris i webbutik

Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.

Om priset är uppenbart felaktigt

Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset.

Om du och företaget inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.

Läs mer på ARN:s webbplats

Fel pris i reklam

Du kan inte kräva att få köpa en vara eller tjänst till det pris som står i reklamen från ett företag. Det kan bli fel i reklam och företaget är inte bundna till prisuppgifterna i reklamen.

I vissa fall kan du ha rätt till ersättning för kostnader du haft på grund av det felaktiga priset i reklamen. Det kan till exempel vara kostnader för en onödig resa till butiken. Ta kontakt med butiken, gärna skriftligen, och förklara vad du vill ha ersättning för. Du måste kunna bevisa med kvitton eller liknande vilka kostnader du vill ha ersättning för.

Anmäl felaktig prisinformation till Konsumentverket

Enligt prisinformationslagen är företag skyldiga att lämna korrekt och tydlig information om priset på en vara eller tjänst. Om du misstänker att ett företag medvetet och systematiskt lämnar felaktig prisinformation kan du anmäla företaget till Konsumentverket.

Läs mer om Prisinformationslagen

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Fäll ihop

Source: Konsumentverket

Proofread: 14 March 2024