Card Complaints

Kortreklamation - Engelska

If you paid by card and have a dispute with a company, your bank can sometimes help you get your payment back. This is usually called making a card complaint.

Cooperation: This page is part of the European Union's Consumer Program (2014-2020).

Translated page: This text has been translated from Swedish. The text and appearance of the page may look different from the original page.

When can you make a card complaint?

You can make a card complaint if you have a dispute with a company and the dispute is about you not getting your money back. A card complaint is a way for your bank to help you get a refund.

Here are some examples of when you may have the opportunity to make a card complaint:

  • You withdrew from the purchase and are entitled to get your money back by law, but the company issues no refund.

  • You paid for a product that has not been delivered.

  • Your flight has been cancelled, but you do not get a refund from the airline.

A stronger protection if you paid by credit card

What rights you have depends on what kind of card you made the purchase with.

If you paid with a credit card

You have a stronger protection when you pay by credit card. A credit card is a card where you receive a bill at the end of the month for all of the purchases you made with the card.

With credit payments, you are protected by the Consumer Credit Act. The law says that you have a right to make the same claims on the bank as on the company you purchased from. If you are entitled to a refund from a company, you can accordingly turn to the bank for a refund. However, you cannot demand a refund from both the company and the bank.

Read more about the right to compensation from the bank upon a credit purchase on the website Konsumenternas.se (information in swedish)Extern länk

If you paid with a card where the money is withdrawn directly

A debit card is a card where the money is drawn directly from your bank account when you buy something. When you pay with a debit card, you have no right by law to turn to the bank to demand a refund. But many banks offer the possibility to make a card complaint even when you have paid with a debit card.

It is the bank's terms and conditions that determines what rights you have. For example, it is not uncommon that there are time limits that limit the bank’s possibilities to help you.

Read more about different payment cards on the website Konsumenternas.se (information in swedish)Extern länk

Contact the company before you turn to the bank

If you want help from the bank with a card complaint, it is important that you first contact the company to try to solve the problem.

Contact the company in writing, preferably by email. Explain clearly what the problem is and why you demand a refund. You need to be able to show the bank that you have contacted the company and what demands you made. Therefore, be careful to save email conversations and any other documentation that can prove your case.

Contact the bank in writing

When you contact you bank, it is important that you do so in writing. Explain the problem clearly and attach documentation that shows what has happened.

Examples of such documentation may be:

  • Order confirmation or receipt of the purchase

  • Copy of your complaint to the company

  • The company’s response to your complaint

  • Notification that you want to withdraw from the purchase

  • Also explain that you have tried to solve the problem with the company yourself, but did not succeed.

If you want guidance

At Konsumenternas.se, you get independent guidance in matters concerning banks and insurance. The guidance is free of charge.

To consumer assistance on the website Konsumenternas.se (information in swedish)Extern länk

Kortreklamation 

Om du har betalat med kort och har en tvist med ett företag kan din bank ibland hjälpa dig att få tillbaka din betalning. Det brukar kallas för kortreklamation. 

När kan du göra en kortreklamation? 

Du kan göra en kortreklamation om du har en tvist med ett företag och tvisten handlar om att du inte får tillbaka dina pengar. En kortreklamation är ett sätt för din bank att hjälpa dig att få en återbetalning. 

Här är några exempel då du kan ha möjlighet att göra en kortreklamation: 

  • Du har ångrat köpet och har rätt att få tillbaka dina pengar enligt lag, men företaget gör ingen återbetalning. 

  • Du har betalat för en vara som inte har levereras. 

  • Ditt flyg har ställts in men du får ingen återbetalning av flygbolaget. 

Ett starkare skydd om du betalat med kreditkort 

Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med. 

Om du har betalat med ett kreditkort 

Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Ett kreditkort är ett kort där du i slutet av månaden får en räkning på alla köp du har gjort med kortet. 

Vid kreditbetalningar skyddas du av konsumentkreditlagen. Lagen säger att du har rätt att ställa samma krav på banken som på företaget du har handlat av. Om du har rätt till återbetalning av ett företag kan du alltså välja att vända dig till banken för en återbetalning. Du kan dock inte kräva att få en återbetalning både från företaget och från banken. 

Läs mer om rätt till ersättning från banken vid kreditköp på webbplatsen Konsumenternas.se Extern länk

Om du har betalat med ett kort där pengarna dras direkt 

Ett debetkort är ett kort där pengarna dras direkt från kortet när du köper något. När du betalar med ett debetkort har du ingen rätt enligt lag att vända dig till banken för att kräva återbetalning. Men många banker erbjuder möjligheten att göra en kortreklamation även när du har betalat med ett debetkort. 

Det är bankens villkor som avgör vilka rättigheter du har. Det är inte ovanligt att det till exempel finns tidsgränser som begränsar bankens möjligheter att hjälpa dig. 

Läs mer om olika kontokort på webbplatsen Konsumenternas.se Extern länk

Kontakta företaget innan du vänder dig till banken 

Om du vill ha hjälp av banken med en kortreklamation är det viktigt att du först kontaktar företaget för att försöka lösa problemet. 

Ta kontakt med företaget skriftligen, till exempel via mejl. Förklara tydligt vad problemet är och varför du kräver en återbetalning. Du behöver kunna visa banken att du har kontaktat företaget och vilka krav du har ställt, var därför noga med att spara mejlkonversationer och eventuellt annat underlag. 

Kontakta banken skriftligen 

När du kontaktar din bank är det viktigt att du gör det skriftligen. Förklara problemet tydligt och bifoga underlag som visar vad som har hänt. 

Exempel på sådant underlag kan vara: 

  • Orderbekräftelse eller kvitto på köpet 

  • Kopia på din reklamation till företaget 

  • Företagets svar på din reklamation 

  • Meddelande om att du ångrar köpet 

  • Meddela också att du själv har försökt lösa problemet med företaget men inte lyckats. 

Om du vill ha vägledning 

Hos Konsumenternas.se får du oberoende vägledning i frågor som rör bank och försäkring. Vägledningen är kostnadsfri.  

Till konsumenthjälp på webbplatsen Konsumenternas.se Extern länk

Fäll ihop

Source: ECC SverigeExtern länkKonsumentverket

Proofread: 5 March 2021

This page was funded by the European Union's Consumer Programme (2014-2020). ECC Sweden is a part of the European Consumer Centres Network, but also a part of the Swedish Consumer Agency’s information service Hello Consumer. At ECC Sweden, consumers who made cross-border purchases within the EU, Iceland, Norway or the UK can get free help and advice from our legal advisers.