Air travel with a disability

Flygresa med funktionsnedsättning - Engelska

There are special rules intended to make air travel easier for you if you have a disability.

Cooperation: This page is part of the European Union's Consumer Program (2014-2020).

Translated page: This text has been translated from Swedish. The text and appearance of the page may look different from the original page.

Your rights in brief

If you have a disability, the rules intended to protect you mean that an airline:

  • may not deny you travel on the grounds of your disability

  • may not charge a higher price for the air travel even if you need assistance

  • must try to give you the assistance you need for the journey

  • must give you information you need and can understand.

Refused travel due to safety requirements

In exceptional cases, an airline can refuse you to book travel or board an aircraft because you have a disability. This is if the safety requirements make it impossible to take on-board or transport individuals with disabilities due to the size of the plane. This can, for example, be about the assistive devices you need not having room or preventing passability in the plane.

If you are refused to make a booking, you have the right to know why. The airline must answer you in writing within five days.

If you are not permitted to travel with the airline on the basis of safety requirements, they must always try to offer you an alternative.

If you have booked an airline ticket, but may not board on the grounds of safety reasons, you have the right to get your money back or rebook your journey.

Assistance during air travel

If you have a disability and need assistance, you must notify the airline no later than 48 hours before the time of departure. Airlines can require that you must have an escort if you have a disability to give you assistance if it is required for safety on-board the plane.

Right to adapted safety information

You are entitled to receive information on the airline’s safety rules for passengers with disabilities. The information must be in an accessible format and in the same language in which the other passengers get information.

Damaged or lost assistive devices

If the airline damages or loses an assistive device that you need for your disability, such as a wheelchair, you have the right to damages. If the compensation you demand exceeds the amount limit of 1288 SDRs, you need to provide a special explanation.

Report to the Swedish Consumer Agency

The Swedish Consumer Agency and the Swedish Transport Agency have a joint responsibility for ensuring that the rules that protect passengers with disabilities are followed. If you think that an airline or an airport is breaking the rules, you can report it to the Swedish Consumer Agency.

A report to the Swedish Consumer Agency does not mean that your individual case will be investigated. However, it is important information for the Swedish Consumer Agency when they review how the companies are following the rules.

File a complaint to the Swedish Consumer AgencyExtern länk

Read more about travelling with a disability on the Swedish Transport Agency’s website (information in swedish) Extern länk

Dina rättigheter i korthet 

Reglerna som ska skydda dig med funktionsnedsättning innebär bland annat att ett flygbolag: 

  • inte får neka dig att resa på grund av din funktionsnedsättning 

  • inte får ta ett högre pris för flygresan även om du behöver assistans  

  • ska försöka ge dig den assistans du behöver för resan 

  • ska ge dig information som du behöver och kan ta till dig.   

Nekad resa på grund av säkerhetskrav  

Ett flygbolag kan i undantagsfall neka dig att boka en resa eller gå ombord ett flygplan för att du har en funktionsnedsättning. Det är om säkerhetskraven gör det omöjligt att ta ombord eller transportera personer med funktionsnedsättning på grund av planets storlek. Det kan till exempel handla om att de hjälpmedel du behöver inte får plats eller hindrar framkomligheten i planet. 

Om du nekas att göra en bokning har du rätt att få veta varför. Flygbolaget ska svara dig skriftligt inom fem dagar. 

Om du på grund av säkerhetskrav inte får resa med flygbolaget, ska de alltid försöka erbjuda dig ett alternativ.  

Om du har bokat en flygbiljett, men inte får gå ombord på grund av säkerhetsskäl, har du rätt att få pengarna tillbaka eller boka om din resa. 

Assistans på flygresan 

Om du har en funktionsnedsättning och behöver assistans ska du meddela flygbolaget senast 48 timmar före avgångstiden.  

Flygbolag kan kräva att du som har en funktionsnedsättning har en ledsagare med för att ge dig assistans, om det krävs för säkerheten ombord på planet. 

Rätt till anpassad säkerhetsinformation  

Du har rätt att ta del av flygbolagets säkerhetsregler för passagerare med funktionsnedsättning. Informationen ska vara i ett tillgängligt format och på samma språk som övriga passagerare får information. 

Skadat eller borttappat hjälpmedel 

Om flygbolaget skadar eller tappar bort ett hjälpmedel som du behöver för din funktionsnedsättning, till exempel en rullstol, har du rätt till skadestånd. Om ersättningen du kräver överstiger beloppsgränsen 1288 SDR, behöver du ge en särskild förklaring. 

Anmäl till Konsumentverket 

Konsumentverket och Transportstyrelsen har ett gemensamt ansvar för att reglerna som skyddar passagerare med funktionsnedsättning följs.  

Om du tycker att ett flygbolag eller en flygplats bryter mot reglerna kan du anmäla det till Konsumentverket. 

En anmälan till Konsumentverket innebär inte att ditt enskilda fall utreds. Däremot är det viktig information för Konsumentverket när de granskar hur företagen följer reglerna. 

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplatsExtern länk 

Läs mer om att resa med funktionsnedsättning på Transportstyrelsens webbplatsExtern länk

Fäll ihop

Source: KonsumentverketECC Sverige

Proofread: 27 October 2020

This page was funded by the European Union's Consumer Programme (2014-2020). ECC Sweden is a part of the European Consumer Centres Network, but also a part of the Swedish Consumer Agency’s information service Hello Consumer. At ECC Sweden, consumers who made cross-border purchases within the EU, Iceland, Norway or the UK can get free help and advice from our legal advisers.