Se upp för vilseledande reklam i brevlådan

Nyhet: Publicerad 1 juni 2023

Se upp för marknadsföring i posten som handlar om att förnya garantin för din bil. Utskicket ser ut som en faktura när det egentligen är ett reklamerbjudande.

Så här kan utskicken för fordonsgaranti se ut.Foto: Konsumentverket

Efter stort antal anmälningar gick Konsumentverket i våras ut med en varning för bolaget Dinbilgaranti. Bolaget, som har sitt säte i Storbritannien, skickar ut brev till konsumenter med en uppmaning om att deras bilgaranti behöver förnyas då fabriksgarantin slutat att gälla. Utskicket ser ut som en faktura men är i själva verket ett reklamerbjudande.

– Problemet är att det ser ut som en faktura från den man har haft ett skydd av tidigare. Ofta förekommer ord som ”förlänga” och ”förnya” som vilseleder konsumenten. Det står att det är ett erbjudande men det är väldigt otydligt, säger Gustaf Danielsson som är jurist på Konsumentverket.

Danielsson berättar att flera bolag har dykt upp på den svenska marknaden som använder sig av samma vilseledande metod. I dagsläget driver Konsumentverket tre ärenden mot företag som verket anser skicka ut vilseledande erbjudanden för förnyelse av bilgaranti. Därför vill myndigheten uppmärksamma konsumenter att vara vaksamma för metoden.

– Många konsumenter har hört av sig under många år och det är marknadsföringen som klagomålen handlar om. Vi vill därför uppmärksamma konsumenter på dessa metoder så fler konsumenter inte blir vilseledda in i avtal som de egentligen inte hade någon avsikt att teckna, säger Danielsson.

Fem tips till dig som konsument

Om du har fått hem något som ser ut som en faktura som du känner dig osäker på kommer här fem tips för vad du ska tänka på:

  • Läs igenom utskicket ordentligt för att se om det rör sig om ett erbjudande eller om det är ett betalningskrav.

  • Du behöver inte betala om det är ett erbjudande. Du har rätt att bestämma själv vem du vill ingå avtal med.

  • Om du funderar på att tacka ja till erbjudandet: Läs noga igenom villkoren för att veta vad garantin innebär och täcker. Hör också med ditt försäkringsbolag om inte din bilförsäkring täcker det som erbjuds med garantin.

  • Undersök vilket företag som står bakom garantin. Försök hitta information på internet om vad andra tycker om tjänsten och bolaget.

  • Anmäl till Konsumentverket om du upplever att reklamen du har fått hem är vilseledande. En anmälan gör att myndigheten uppmärksammas på problemet och kan hjälpa andra konsumenter i framtiden.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Många konsumenter hör av sig

Här hos Hallå konsument märker vi att många får problem med den här typen av företag. Vi får in både samtal, mejl och frågor i vårt forum från konsumenter som behöver hjälp. Vi har samlat flera foruminlägg om företaget Dinbilgaranti i en och samma tråd. Kanske har du en fråga till oss som någon annan redan har ställt? Kolla länken här under.

Länk till Hallå Konsuments forum.