Handla mat på nätet

Lyssna

Att handla mat via internet och få den hemkörd eller att hämta upp den färdigpackad i butik, har blivit ett vanligt inslag i mångas vardag. Men det finns saker att tänka på. Till exempel vilka rättigheter du har om du ångrar köpet, får hem en dålig vara eller får problem med leveransen.

Tänk på det här

  • Läs alltid avtalsvillkoren innan du beställer maten. Där står det vilka avgifter du ska betala och hur du kontaktar företaget om något blir fel med din beställning

  • Orderbekräftelsen fungerar som ett kvitto på köpet. Förutom att du ser vilka varor som ingår i din beställning, ser du också vad ni har kommit överens om gällande leverans och betalning.

  • Livsmedel är i regel undantagna från distansavtalslagen. Räkna alltså inte med att du kan lämna tillbaka dina varor om du ångrar köpet.

  • Kontrollera dina varor direkt när du får hem dem. Om en vara är dålig, har utgånget datum eller en trasig förpackning ska du kontakta butiken för att göra en reklamation.

För dig som konsument

Hur mycket kostar det att få maten levererad hem?

Bland de etablerade företagen som säljer mat på nätet kan priserna skilja sig ganska mycket. Vissa tar inte ut någon avgift alls, medan andra har ett fast pris eller olika priser beroende på hur mycket du handlar för. Vilken tid på dygnet du väljer för din hemleverans kan också spela roll för hur stor avgift du ska betala.

Var uppmärksam på vilka avgifter som faktiskt ingår i priset. Ibland kan ett företag skylta med att hemleveransen är gratis, men i själva verket gäller erbjudandet endast när du handlar över ett visst belopp. Vi rekommenderar att du alltid läser avtalsvillkoren innan du genomför ditt köp. Där ser du vilka eventuella avgifter du ska betala.

När du beställer mat och väljer att hämta upp varorna i butik kan du också behöva betala en avgift. Om du är osäker på vad tjänsten kostar kan du höra av dig till företagets kundtjänst.

Får jag ett kvitto på mitt köp?

När du handlar mat på nätet får du inget kvitto på ditt köp på samma sätt som när du handlar i en fysisk butik. Däremot får du en orderbekräftelse. I den ska det stå specificerat vad du har beställt. Bekräftelsen ska skickas ut till dig i samband med att butiken tagit emot din beställning. Var noga med att du får en orderbekräftelse efter ditt köp. Om inte, bör du snarast kontakta matbutikens kundtjänst för få reda på vad som hänt med din beställning. Vanligtvis får du orderbekräftelsen direkt via mejl till en mejladress som du anger i samband med att du slutför köpet.

Tänk på att läsa noga vad som står i orderbekräftelsen. I vissa fall kan den vara en bekräftelse på att företaget i ett första skede har tagit emot din beställning. Köpet är då inte klart och ni har ännu inte ingått i avtal med varandra. När företaget väl accepterat din beställning bör du få en ny bekräftelse där det framgår vilka varor som ska levereras, hur och när leveransen ska ske samt vad som gäller för betalningen. Då räknas det som att ni har ingått i ett köpeavtal med varandra.

Kan jag handla allt från butiken på nätet?

Det är helt upp till butiken att bestämma vilka varor som ska finnas tillgängliga när du handlar på nätet. Många säljer även produkter med 18-årsgräns, till exempel tobaks- och alkoholvaror. Vid köp av dessa behöver du legitimera dig. Oftast görs en id-kontroll i samband med att du tar emot varorna.

Måste jag bli medlem hos företaget för att få handla på nätet?

Det är helt upp till matbutiken att sätta sina egna regler kring medlemskap och om det ska vara ett krav eller inte. Vissa företag kräver att du har ett medlemskap och att du loggar in när du ska beställa hem din mat, medan andra låter dig handla utan konto eller som gäst på deras webbplats. Du kan alltså inte kräva att få handla utan att logga in. Men av de etablerade matkedjorna i Sverige så är det ingen som tar ut någon avgift för ett medlemskap.

Vill du veta mer om vilka butiker som har krav på medlemskap kan du läsa mer på Post- och telestyrelsens webbsida Digitalhjälpen (länk till pdf).

Gäller ångerrätt vid köp av livsmedel?

Det enkla svaret är nej. Enligt distansavtalslagen har du alltid 14 dagars ångerrätt när du beställer något från internet Men när det handlar om mat finns det undantag till den lagen. Livsmedel som snabbt kan bli dåliga och försämras kan du inte ångra. Det gäller bland annat mejeriprodukter, kött, frukt och grönsaker. Butiken kan sedan ha en bredare tolkning över vilka matvaror som tillhör den kategorin. Dessutom finns det ett undantag till lagen för matkassar som körs ut regelbundet, till exempel om du abonnerar på en särskild matkasse som butiken plockar ihop. Då gäller inte ångerrätten alls.

Andra typer av varor som butiken säljer, som inte är livsmedel, bör du ha 14 dagars ångerrätt på. Kontakta företagets kundservice om du är osäker på vilka varor du kan ångra.

Du hittar mer information om distansavtalslagen på vår webbplats.

Hur skickar jag tillbaka varor till butiken om jag ångrar mig?

Du och företaget behöver komma överens om hur produkten ska returneras. Bara för att du har fått den hemlevererad betyder det inte att du kan kräva att butiken ska hämta den. Men butiken kanske kan hjälpa dig att lösa returen på ett smidigt sätt, till exempel om de har en leverans planerad i närheten av där du bor eller om du kan skicka med varan nästa gång du beställer hem något.

Om inte företaget erbjuder sig att stå för eventuella frakt- eller returkostnader, är det du som konsument som måste betala när du nyttjar din ångerrätt. När du däremot gör en reklamation, alltså när du har fått hem en dålig produkt som du ska skicka tillbaka, är det alltid företaget som står för kostnaden.

Kan jag reklamera livsmedel?

Precis som med andra typer av produkter har du också rätt att reklamera livsmedel. Det betyder att du vänder dig till företaget och klagar när du har upptäckt ett fel på din vara. Samma rättighet gäller när du beställer hem livsmedel via internet. Vanligtvis har du tre års reklamationsrätt och du ska reklamera varan senast två månader från att felet upptäcks. Men tänk på att många livsmedel är färskvaror och en rimlig tid för att påtala felet till butiken eller företaget är begränsad. Kontrollera därför varorna direkt när du får hem dem och hör av dig till företaget omedelbart om något inte är bra.

Jag har fått hem en dålig vara – vad gör jag?

Om du får hem en vara som är dålig, skadad eller har en bruten förpackning bör du genast kontakta företaget eller butiken. Som konsument har du alltid rätt att reklamera en felaktig vara. För att du ska få kompensation behöver företaget i sin tur acceptera din reklamation. Hur företaget erbjuder sig att lösa situationen kan variera. Till exempel kan du bli erbjuden en ny eller likvärdig vara, pengar tillbaka eller någon form av värdecheck. Handlar det om mindre fel kan det bli fråga om en prisnedsättning.

När företaget har gått med på din reklamation ska de i högsta möjliga mån försöka åtgärda felet. Om det inte går har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Beroende på vad som är fel och vilken typ av produkt det handlar om kan de vilja få tillbaka varan för att undersöka den. Kontakta företagets kundtjänst för att komma överens om hur varan ska returneras. Vid reklamationer är det alltid företaget som ska stå för eventuell returfrakt.

Vem ska jag kontakta om butiken inte accepterar min reklamation?

Kommer ni inte överens om reklamationen och köpet är på minst 500 kronor, kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Där kan du få ditt ärende prövat helt kostnadsfritt. ARN lämnar sedan en rekommendation om hur tvisten mellan dig och företaget bör lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Vanligtvis tar det cirka 6 månader för ARN att lämna ett utlåtande.

När du kontaktar ARN kan du styrka ditt ärende genom att presentera bevis. Spara därför orderbekräftelse och all skriftlig kontakt som du har med företaget. Det kan göra stor skillnad i hur ARN gör sin bedömning.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats.

Är du osäker på vad du ska göra kan du alltid vända dig till oss på Hallå Konsument för rådgivning.

Här hittar du kontaktinformationen till Hallå Konsument, vi svarar på telefon, chatt och mejl.

Många kommuner erbjuder också sina invånare konsumentvägledning och kan i så fall ge dig stöd i ditt ärende:

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta konsumentvägledning i din kommun.

Vad gör jag om något saknas i min leverans?

Så fort du får hem dina varor bör du genast undersöka att allting i beställningen finns med. Om något saknas ska du omedelbart kontakta företaget. De ska se till att du får hem din vara så snart som möjligt eller får dina pengar tillbaka.

Får företaget byta ut varor i min beställning?

För att göra det smidigt för dig som kund har många matbutiker som policy att ersätta varor i din beställning om det skulle behövas. Till exempel om varan du beställt inte finns tillgänglig när butiken väl ska packa ihop din matkasse. Men den ersättande varan bör i så fall vara likvärdig med vad du beställt och butiken ska meddela dig om ändringen innan den levereras hem till dig.

Om du inte får en ersättningsvara måste butiken göra en prisjustering på din beställning och meddela dig om det.

Butiken använder sig av ett annat företag för utkörning

Vissa butiker använder sig av ett externt företag som kör ut varorna till sina kunder. Om något problem skulle uppstå med leveransen ska du ändå vända dig till butiken, inte till de som sköter utkörningen. Det är butiken som har ansvar för din beställning och ska hjälpa dig vid eventuella bekymmer.

Min leverans är försenad – vad kan jag göra?

Om din beställning är försenad, alltså att du inte får varorna den tidpunkt ni har avtalat om, befinner sig butiken i dröjsmål. Butiken bör omgående höra av sig till dig för att försöka lösa situationen. Skulle förseningen innebära att den orsakar problem för dig kan du ha rätt att häva köpet.

Kan företaget neka att köra ut mat till mig?

Att få mat levererad hem till sin dörr är inte en rättighet. Butiken kan neka att köra ut varor till dig om du till exempel bor för långt bort. Med tanke på att det är färskvaror som levereras måste butiken ha ett begränsat upptagningsområde. Om ett företag inte kan leverera till dig kan du undersöka om det finns någon annan butik som har närmare till din adress.

Vad är en rimlig avgift för hemleverans?

Det finns inga regler eller lagar i Sverige som bestämmer vad en rimlig avgift för hemleverans ska vara. Ett företag är alltså fritt att sätta det pris för hemleverans som det tycker är lämpligt. Det är upp till dig som konsument att välja om priset är rimligt eller inte.

Tänk på att det ska framgå tydligt i avtalet, din orderbekräftelse, vilket pris du ska betala för leveransen. Om det inte står någonstans i avtalet att du som konsument ska stå för kostanden, är företaget skyldigt att betala för transporten.

Jag vill ändra i min beställning – vad händer med min rabatt?

En rabatt på ett köp är ingen rättighet. Det är företaget som sätter villkoren för rabatten och bestämmer om den gäller eller inte. Till exempel kan du få ett rabatterbjudande om du handlar över en viss summa eller inom ett visst klockslag. Om du sedan ändrar i din beställning så att totalsumman blir lägre eller tidpunkten ändras, kan du inte räkna med att rabatten finns kvar.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 19 maj 2021