Regler för kvitto

Lyssna

Du har alltid rätt att få ett kvitto när du handlar i en butik. Och du har alltid rätt att få en bekräftelse på avtalet när du handlar på distans, till exempel på internet. Spara kvittot eller bekräftelsen för att kunna bevisa vad du har köpt och hur mycket du har betalat.

Tänk på det här

  • För att kunna reklamera måste du kunna bevisa ditt köp, det gör du enklast med ett kvitto.

  • För stora och viktiga inköp bör du spara kvittot under hela reklamationstiden, alltså i minst tre år.

  • Om du inte har kvar ditt kvitto kan det gå bra att visa ett kontoutdrag i stället, om det framgår vad du har köpt.

Välj vad du vill läsa mer om

Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt den och till vilket pris. Att ha kvar kvittot är det enklaste sättet att bevisa detta.

Om du inte har kvar kvittot kan det fungera med något annat bevis, till exempel ett kontoutdrag. Men för att det ska fungera som bevis måste det gå att se på kontoutdraget vad du har köpt. Om du till exempel har köpt flera varor i en butik vid samma tillfälle kan det vara svårt att se på ett kontoutdrag vilka olika varor du har köpt och vad de kostade.

När du handlar i en butik ska du alltid bli erbjuden ett kvitto. Du kan få ett papperskvitto eller ett elektroniskt kvitto. Det elektroniska kvittot kan du till exempel få i ett sms eller i mejl.

Kvittot ska bland annat innehålla information om

  • datum för köpet
  • pris på varorna
  • namn på varorna
  • antalet varor
  • namn, organisationsnummer och adress till företaget.

Fullständig information om vilka uppgifter som ska finnas på ett kassakvitto hittar du i Skatteverkets föreskrifter om krav på kassaregister.

Läs mer i Skatteverkets föreskrift om krav på kassaregister

När du handlar på distans, det vill säga utan att träffa företaget, är inte företaget tvunget att erbjuda dig ett kvitto.Det gäller bland annat när du köper något på nätet. Men du har alltid rätt att få en bekräftelse på avtalet mellan dig och företaget. Du ska få bekräftelsen senast när varan levereras till dig eller när tjänsten börjar utföras om du har köpt en tjänst.

I bekräftelsen på avtalet ska det framgå vad du har köpt och till vilket pris. Om du behöver reklamera en vara eller tjänst som du har köpt på distans är bekräftelsen, tillsammans med till exempel ett kontoutdrag, bevis på ditt köp.

Även om grundregeln är att du har rätt att få kvitto när du köper något finns det tillfällen när ett företag inte måste ge dig ett kvitto. Exempel på undantag:

  • Distans- och hemförsäljning, till exempel när du köper något på internet. Läs mer om det i stycket ovanför.
  • Taxiresor
  • Obemannad försäljning
  • Om företaget säljer för mindre än fyra prisbasbelopp på ett år. 2020 motsvarar fyra prisbasbelopp 189 200 kronor.

Mer information om undantagen och reglerna finns på Skatteverkets webbplats

Källa: Konsumentverket

Granskad: 24 april 2020