Kvitto

Du har rätt att få kvitto när du handlar i en butik. Handlar du på nätet har du rätt att få en bekräftelse på beställningen. Tänk på att det är bra att spara beviset för vad du köpt och hur mycket du betalat.

Kvitto vid reklamationer

Kvittot är ett bevis för vad du köpt, var och när du köpt det och för vilket pris. Det är bra att spara kvittot under hela reklamationstiden. Du har alltid tre års reklamationsrätt vid köp av varor och tjänster.

För tjänster som utförs på mark, byggnader eller annan fast egendom gäller tio års reklamationsrätt. Om du exempelvis har renoverat badrummet kan du alltså klaga på fel i upp till tio års tid. Om du äger en bostad kan det vara bra att spara alla kvitton som rör bostaden så länge du bor kvar.

Om du har fått en garanti som sträcker sig längre än reklamationstiden bör du spara garantibeviset så länge garantin är giltig.

Vad ska stå på kvittot?

Kvittot ska bland annat innehålla information om datum, pris, artikelnamn och antal varor. Det ska även finnas namn, organisationsnummer och en adress till företaget.

Fullständig information om vilka uppgifter som ska finnas på ett kassakvitto hittar du i Skatteverkets föreskrifter om krav på kassaregister.

Läs mer om Skatteverkets krav på kassaregister

Om du saknar kvitto

Det finns ingen lag som säger att du måste visa ett kvitto för att reklamera, det kan gå bra att exempelvis visa ett kontoutdrag. Du måste dock kunna visa när du har gjort köpet, hos vem och till vilket pris. Har du köpt flera varor vid samma tillfälle är det inte säkert att det går att utläsa av kontoutdraget vilka olika varor du faktiskt köpt. I dessa fall kan det vara nödvändigt att ha ett kvitto.

Köp i butik

När du köper något i en butik ska säljaren erbjuda dig kvitto. Du kan få kvittot i pappersform eller som ett elektroniskt kvitto, exempelvis via sms eller mejl.

Köp på distans

När du ingår avtal på distans, exempelvis över telefon eller på nätet, har företaget ingen skyldighet att erbjuda dig ett kvitto. Men du har rätt att få en bekräftelse på avtalet senast när varan levereras eller tjänsten börjar utföras. I bekräftelsen ska det framgå vad du köpt och till vilket pris. Bekräftelsen – tillsammans med exempelvis en kopia på korthistorik, ett utdrag från ditt konto eller ett utdrag från din internetbank – gäller då som bevis på ditt köp.

 

Tipsa om sidan