Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Det dras pengar på min telefonräkning

Fråga från konsument:

Ett företag drar 50 kronor i veckan på kontot jag har hos Telia för min mobiltelefon. Jag känner inte till att jag beställt något och jag kan inte hitta företaget som står bakom dragningarna. Vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Om det dras pengar på fakturan från Telia kan det vara för att att någon som nyttjat telefonen på något sätt beställt en betalteletjänst.

Vad är en betalteletjänst?
Det finns många olika betalteletjänster. Några exempel är rösta i tv-program via telefonsamtal eller sms, köpa en bussbiljett via sms eller spel och ringsignaler till mobilen.

En betalteletjänst debiteras via telefonräkningen från operatören, men de utförs av ett annat företag.

Om du inte vet vad det är för tjänst du blivit debiterad för är ett bra första steg att kontakta din operatör och begära en samtalsspecifikation.

Avsluta tjänsten
För att avsluta en tjänsten kan man skriva endast ordet STOPP i ett sms och skicka det till samma kortnummer som man en gång beställt tjänsten genom. Om du inte vet vilket kortnummer det företag som debiterar dig använder kan du se efter om du fått några sms från företaget.

På fakturan från operatören ska det finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst.

Om det inte löser sig
Om det inte löser sig kan du göra en anmälan hos Telekområdgivarna.

Om du inte hittar företaget kan du först läsa på länken nedan och se om du kan hitta någon kontaktväg till företaget.
Kontaktuppgifter till företag

Läs mer om anmälningar hos Telekområdgivarna

Gör en anmälan hos Telekområdgivarna

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor