Frågor och svar | Kategori: Resor

Tekniskt fel på flyget. Får flygbolaget neka kompensation?

Fråga från konsument:

Hej,

Jag har begärt kompensation för inställt flyg till Eurowings som dom avslagit med följande motivering:
"On 04.08.2023 our aircraft had to undergo unscheduled maintenance to ensure everyone’s safety due to a tire damage. For this reason, you were unable to travel with us on Eurowings flight EW4653 as planned."

Är det riktigt att dom p.g.a. tekniskt fel på hjulen inte är skyldiga att ersätta mig och min dotter för det inställda flyget samt extra hemresekostnad?

Mvh Mats

Mats

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Mats,

Tack för din fråga!

EU-domstolen har tidigare kommit fram till att tekniskt fel på flygplanet inte ska ses som en extraordinär omständighet och att du som passagerare då ska ha rätt till kompensation och skadestånd om ditt flyg blir inställt.

När ditt flyg blir inställt, och det omfattas av EU-reglerna, har du alltid rätt att välja mellan ombokning eller återbetalning.

Flygbolaget ska alltid erbjuda ombokning eller återbetalning. Det spelar ingen roll varför flyget ställs in eller när du fick informationen om att flyget var inställt.

Kompensation
Normalt är du berättigad till kompensation i form av ett schablonbelopp baserat på flygsträckan när ditt flyg ställs in. Det gäller så länge du fått informationen om det inställda flyget mindre än 14 dagar innan avresa. Kompensationen gäller per passagerare.

Du kan räkna ut vilken kompensation ni kan ha rätt till i vårt kostnadsfria verktyg flygkalkylator.

Till Flygkalkylatorn

Skadestånd
Du kan också ha rätt till skadestånd om ditt flyg ställts in. Med skadestånd menas ersättning för kostnader du får på grund av det inställda flyget.

Du kan till exempel få skadestånd för:
- mat och dryck
- nya flygbiljetter om du inte blivit erbjuden ombokning

Det är viktigt att du begränsar dina kostnader. Annars får du kanske bara ersättning för en del av dem.

Du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft. Spara därför alla kvitton som bevis. Du kan inte få skadestånd för sveda och värk.

När du och Eurowings inte kommer överens
Om Eurowings nekat dig kompensation och/eller skadestånd finns möjligheten att ta ärendet vidare.

Om du endast har krav på kompensation i form av ett schablonbelopp ska du göra en anmälan till ansvarig myndighet (NEB) i det land händelsen skedde. Alternativt, om du startade utanför Europa, första landet som du skulle landat i inom EU.

Lista med kontaktuppgifter till ansvariga myndigheter i de olika EU-länderna finner du här

Om du, utöver krav på kompensationen enligt ovan, dessutom vill bli ersatt för övriga kostnader (skadestånd) kan du vända dig med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De skickar då vidare ditt ärende om schablonkompensationen till ansvarig myndighet (NEB) i det land där händelsen skedde och tar hand om ditt övriga ersättningsanspråk gällande skadestånd. Du vänder dig även till ARN om händelsen skedde i Sverige.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor