Frågor och svar | Kategori: Försenad leverans

Mitt paket från Temu har inte kommit fram. Vad ska jag göra?

Fråga från konsument:

Jag gjorde en order på Temu i september via klarna men mitt paket har fortfarande inte kommit fram till mig trots att de har skickat sms om att leveransen har ankommit till ombudet. Temu har dessutom angivit fel adress på mitt paket. De har skickat paketet till en adress som befinner sig på någon annans namn samt i en annan stad. När jag har kontaktat de så fortsätter de under två månaders tid att skicka vidare mig till handledare som sedan inte ens tar hand om ärendet och/eller avslutar ärendet så jag måste starta nytt.

Jag är för närvarande återbetalds skyldig till klarna men inga varor som har kommit fram till mig och klarna säger att de kan inte göra något då Temu har skrivit att paketet HAR kommit fram vilket det INTE har gjort! Jag vet inte längre vad jag ska göra. Snälla hjälp mig.

Rachel

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Rachel,

Så tråkigt att du inte fått din beställning!

Temu är en plattform där andra återförsäljare säljer sina varor till dig. Vem du ska rikta ditt krav mot beror alltså på vem som har varit säljare för ditt köp. Det ska framgår av din beställning vilket företag som är din motpart och som du alltså ska vända dig till med ditt klagomål. Då Temu endast är en plattform har de troligtvis inget ansvar för din reklamation.

Kolla i din orderbekräftelse för att se vem som är din avtalspart och kontakta det företaget för att klaga på den uteblivna leveransen.

Det är ditt ansvar att skriva rätt adress vid beställning
När du gör en beställning hos Temu är det ditt ansvar att skriva in rätt kontaktuppgifter, som exempelvis din adress.

Om du har skrivit in rätt kontaktuppgifter vid din beställning och de ändå inte har skickat paketet till dig kan du klaga till företaget. I första hand kan du begära att de skickar ut din beställning på nytt och i andra hand att du får dina pengar tillbaka.

Företaget är ansvarig för paketet under leveransen
Har du skrivit rätt adress vid beställningen är det företaget som måste bevisa att paketet är skickat och levererat till dig. Det är alltid företaget som har ansvar för paketet under leveransen. Därför kan du klaga till dem om paketet kommit bort.

Kontakta Klarna om du har rätt att få tillbaka dina pengar
Om du har skrivit in rätt adress och företaget inte kan leverera din beställning inom en skälig tid kan du kräva att få dina pengar tillbaka/makulera fakturan hos Klarna.

Eftersom du har valt att betala med faktura hos Klarna skyddas du av konsumentkreditlagen och kan kontakta dem och använda dig av invändningsrätten i Konsumentkreditlagen. Enligt invändningsrätten är Klarna lika ansvarig som företaget och därför kan du kontakta Klarna för att be dem att ta bort din faktura.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej vill skicka varor tillbaka men finns inte adress för retur

Gladys

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Gladys,

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Frågan där rör en vara som redan är returnerad men principen är densamma. Läs i inlägget för att få information om vad som gäller.

Företaget säger att jag skickade tillbaka det jag ångrat till fel adress. Vad är det som gäller?

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Jag beställde varor och valde betalnings metod på betalning 30 dagar men jag fått inte fakturan. Hur kan jag betala fakturan?

Marzieh

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Marzeih,

Kontakta företaget du handlat av och fråga hur du ska göra för att betala.

Skriv gärna till företaget, via mejl till exempel, så att du kan visa att du tagit kontakt och kring vad.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor