Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar
Får en butik neka kontant betalning?
Fråga från konsument:
Hej!
Jag var inne i butiken på hörnet där jag bor igår, brukar nästan aldrig handla där. När jag kommer till kassan säger killen som står där att jag inte kan betala med kontanter. Men det ska väl ändå vara en rättighet att få betala hur man vill?! Känns helt galet.
Johan
Johan
Fråga från en konsument
Hur är det åt andra hållet? Dvs kan ett företag kräva kontant betalning om jag helst vill betala med kort?
Peter
Svar:
Hej Peter,
Ja butiker har den möjligheten. Det beror på att det råder avtalsfrihet, i de flesta fall. Vilket innebär att butiker kan välja om de vill ta emot till exempel enbart kontantbetalningar eller betalningar via kort.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej! Kan en butik neka vissa valörer såsom en femhundralapp? De tog emot övertogs valörer men inte femhundra, är detta okej?
Peter
Svar:
Hej Peter!
Ja, eftersom det råder avtalsfrihet kan butiken neka till att ta emot en femhundralapp.
/Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hur gör man om man inte har kort eller swihs
Patrick
Svar:
Hej Patrick,
Tack för din fråga!
För att kunna handla i en butik måste du använda det betalsätt som butiken erbjuder. Kan eller vill du inte det kan du handla hos ett annat företag som tar emot kontanter.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej, har företag någon skyldighet att skylta att dom inte tar emot kontant betalning?
Meia
Svar:
Hej Meia,
Tack för att du kontaktar oss!
Nej, informationen om att de inte tar emot kontanter kan ges skriftligt eller muntligt.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Johan,
Tack för din fråga!
Nej, det är faktiskt ingen rättighet att själv välja betalsätt. Företag får välja vilken typ av betalning de tar emot. Det är alltså tillåtet att exempelvis bara ta emot kortbetalning.
Det enda undantaget är när man betalar för sjukhusvård, då måste regionen (före detta landstinget) erbjuda patienterna möjligheten att betala med kontanter.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket