Frågor och svar | Kategori: Resor

Får jag avboka resan på grund av skogsbrand eller en annan naturkatastrof?

Fråga från konsument:

Hej,
Vi är flera som ska åka till Rhodos nästa lör den 29 juli. Nu är det ju en massa skogsbränder där och svenskar har tom evakuerats från delar av ön. Jag börjar bli väldigt orolig för att åka dit. Vad gäller vid sådana här tillfällen om man vill avboka? Gäller inte force majoure så man kan avboka och få sina pengar tillbaka? Eller åtminstone få lov att omboka?

Allie

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Allie!

Tack för att du kontaktar oss!

Avbokning vid paketresa
Nej, skogsbränderna i sig är inte något som ger dig rätt att avboka din paketresa och få pengarna tillbaka. För att du ska kunna avboka och kräva full återbetalning ska det finnas extraordinära omständigheter på resmålet vid tidpunkten för avresan och du som konsument behöver kunna visa att det påverkar just din resa.

Om det inte går att visa att just er resa inte går att genomföra som planerat på grund av bränderna är det företagets avtalsvillkor som styr om man har rätt att av- eller omboka paketresan och få en återbetalning.

Avbokning vid en reguljär flygresa
Om det enbart gäller en flygresa så är det företagets avtalsvillkor som styr om du har rätt att av- eller omboka och få en återbetalning av resan.

Om företaget nekar till dina krav på återbetalning
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat kostnadsfritt. ARN kan då ge en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er!

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej ! Jag och min dotter har varit på Rhodos 1 vecka . Vår resa blev totalt förstörd pga skogsbränder som gjorde att vi inte vågade göra annat än att bli på hotellet. Vi bor i Archangelos åker hem idag tisdag 25/7. Väldigt mycket oro , sömnlösa nätter och svårt att få information från Sverige. Har skrivit upp oss på UD:s svensklista men det verkar helt ointressant då vi inte har fått någon återkoppling . Jag har plusförsäkring hos IF men de ersätter inte något. Finns det något jag kan göra ? Så ledsen att min semester är förstörd . Jag har massvis med foton som visar att branden var mycket nära oss. Strömavbrott hela tiden har vi haft också. Fruktansvärd upplevelse måste jag säga .

Tina

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Tina!

Vilken otäck situation ni har hamnat i.

Om det är en paketresa ni har varit på och ni inte har kunnat genomföra planerade aktiviteter som hörde till resan så kan ni eventuellt ställa krav på prisavdrag som motsvarar dessa till paketresearrangören. Dessa krav ska då ställas skriftligt till arrangören. Utöver detta finns det inget som du kan kräva ersättning för enligt konsumentlagstiftningen tyvärr.

Om det inte var en paketresa utan ni har bokat flyg för sig och boende för sig kan man inte kräva någon ersättning av vare sig flygbolaget eller boendet i den här situationen.

Konsumenternas Försäkringsbyrå
Vi rekommenderar att du kontaktar vår samarbetspartner Konsumenternas Försäkringsbyrå gällande dina funderingar om ersättning via försäkringen. De ger oberoende vägledning i frågor som rör försäkringar och pensioner. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor