Frågor och svar | Kategori: Resor

Inställt flyg på grund av väder – vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Hej.
Jag har sökt ersättning för inställt flyg. Men flygbolaget säger att jag inte har rätt till kompensation för att de inte kunde flyga på grund av dåligt väder. De säger att väderförhållandena räknas som en extraordinär omständighet. Har jag alltså inte rätt att få tillbaka pengarna för min flygresa?
Hälsningar, Lars

Lars

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lars,

Tack för din fråga.

Det finns situationer då flygbolag inte behöver betala ut ersättning i form av kompensation. Ställs flyget in på grund det som kallas extraordinära omständigheter är de inte skyldiga att betala ut kompensationen. En sådan omständighet kan vara väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga.

Vad som ses som en extra extraordinär omständighet behöver dock bedömas från fall till fall. Flygbolaget gör en egen bedömning men måste också kunna bevisa att de har gjort allt de kunnat för att undvika att flygningen skulle ställas in.

För att få en bedömning om vad som gäller i ditt enskilda fall kan du gå vidare för prövning. Vart du ska vända dig beror bland annat på vilken typ av ersättning du kräver och i vilket land problemet med flyget uppstod.

Om dina rättigheter vid inställt flyg och vart du kan få ärendet prövat

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har fått ett likadant svar från SAS.
Borde inte flygbolaget informera från vilken flygplats det dåliga vädret var och skicka med lite mer information.
Låter ju som dom använder detta som ett stående argument.
Vad finns att göra?

Jan Tornås

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jan,

Tack för din fråga!

Om du och flygbolaget inte kommer överens och tvisten behöver prövas är det flygbolaget som måste kunna bevisa att det rör sig om en extraordinär omständighet, exempelvis dåligt väder. De behöver därför kunna visa på information och fakta om den flygning som de ställt in, men de behöver inte skicka med det till dig. 

SAS måste alltså kunna bevisa att de har gjort allt de rimligen kunnat för att undvika att flygningen skulle ställas in vid en prövning, annars har du normalt rätt till kompensationen.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor