Frågor och svar | Kategori: Resor

Får Apollo avboka min paketresa när priset är lågt?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag bokade en paketresa med Apollo den 3 april. Den hade ett väldigt bra pris för vår familj så vi bokade och betalade in en bokningsavgift.

Igår kontaktade Apollo oss och skrev att de har avbokat hela vår resa eftersom de haft ett tekniskt fel på deras hemsida som gjorde att priset var för lågt.

Får Apollo verkligen göra en avbokning av hela vår resa när vi redan har bokat och betalat för den?

Mvh Viktor

Viktor

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Viktor,

Tack för din fråga!

Ja, Apollo kan ha rätt att avboka din resa. Men bara om priset var uppenbart felaktigt.

Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa paketresan till det pris som fanns på Apollos webbplats. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas.

Detta gäller bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. Ond tro innebär att du förstått att priset var felaktigt, men ändå valt att genomföra köpet.

Apollo kan alltså ha rätt att avboka din resa om du insåg, eller borde ha insett, att det angivna priset är för lågt.

Om du och Apollo inte kommer överens
Om du och Apollo inte kommer överens om priset var för lågt eller inte kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Apollo har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor