Frågor och svar | Kategori: Fordon

Får bilfirman häva köpet om inbytesbilen är trasig?

Fråga från konsument:

Hej!

Mina föräldrar bytte bil för ett litet tag sen, och lämnade in en bil i utbyte. Nu har bilfirma ringt mina föräldrar och säger att bilen de lämnade in är trasig i motorn och att någon del är bytt ganska nyligen, de hade sålt den vidare men kunden som köpte den har fått köpet att gå åter. Mina föräldrar säger sig inte känna till det här motorfelet. Nu vill bilfirman ev att försäljningen ska gå tillbaka.

Funkar det så, eller vad kan tänkas gälla?

Mvh Malin

Anonym

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Malin,

Tack för din fråga!

När en bilfirma köper en bil av en konsument gäller först och främst det man kommit överens om och utöver det köplagen.

Vad som är rätt och fel här beror bland annat på vad som blev sagt vid affären. Har dina föräldrar känt till fel på bilen men låtit bli att upplysa bilhandlaren om dessa eller att de lovat att bilen varit i ett visst skick men det inte stämt kan bilfirman ha möjlighet att klaga på det. Har bilfirman undersökt bilen innan köp blir det dock svårt för dem att klaga på fel som då kunnat upptäckas.

Är bilfirman anslutna till MRF kan du läsa vad som gäller kring just inbytesbil i den branschöverenskommelse som finns kring leveransvillkor för personbilar.

Till branschöverenskommelsen

Eftersom det här ligger utanför konsumenträtten, kan jag inte ge mer vägledning än detta och skulle dina föräldrar och bilfirman inte komma överens är det jurist eller advokat som kan hjälpa till. Skulle ärendet behöva prövas är det domstol, i första hand tingsrätten, som kan pröva tvisten.

Möjlighet till rättsskydd
Om dina föräldrar överväger att anlita juridisk hjälp kan det vara bra att först kontakta deras försäkringsbolag. Ofta finns det ett så kallat rättsskydd i försäkringar, vilket innebär att deras försäkring under vissa förutsättningar kan gå in och täcka kostnader för juridiskt ombud.

Har de fler frågor som rör rättsskyddet kan de kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå.

Till Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor