Frågor och svar | Kategori: El och energi
Kontakt med Vattenfall Eldistribution
Fråga från konsument:
Hej!
Jag misstänker att Vattenfall har kopplat fel på något sätt för min elförbrukning som jag avläser på mätaren stämmer inte med mina fakturor. När jag ringer Vattenfalls Kundtjänst hänvisar de till Vattenfall Eldistribution. När jag ringer eldistribution kommer jag aldrig fram. Jag har väntat över en timme flera gånger. Om man kollar deras Facebook-sida verkar andra ha samma problem sedan länge. Jag misstänker att jag har betalat och betalar tiotusentals kronor för mycket men jag kan inte göra något åt det. Borde man inte kunna kräva att ett statligt bolag som dessutom tjänar miljarder har en fungerande kundservice? Vad ska jag göra? Kan man anmäla dem på något sätt? Kan jag sluta betala fakturorna?
Håkan Rudelius
Svar:
Hej Håkan!
Tack för din fråga!
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Vi rekommenderar att du kontaktar vår samarbetspartner Konsumenternas energimarknadsbyrå som ger vägledning i frågor som rör el, gas och fjärrvärme. De är experter på konsumenträtt inom el-, gas- och fjärrvärmemarknaderna. Rådgivningen är avgiftsfri. Du når dem lättast via deras webbformulär. Du kan även ringa dem på telefonnummer 08-522 789 50, måndag till torsdag mellan 9.00 och 12.00.
Till Energimarknadsbyråns webbplats
Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen,
Emma

Vägledare, Hallå konsument