Frågor och svar | Kategori: El och energi

Kontakt med Vattenfall Eldistribution

Fråga från konsument:

Hej!
Jag misstänker att Vattenfall har kopplat fel på något sätt för min elförbrukning som jag avläser på mätaren stämmer inte med mina fakturor. När jag ringer Vattenfalls Kundtjänst hänvisar de till Vattenfall Eldistribution. När jag ringer eldistribution kommer jag aldrig fram. Jag har väntat över en timme flera gånger. Om man kollar deras Facebook-sida verkar andra ha samma problem sedan länge. Jag misstänker att jag har betalat och betalar tiotusentals kronor för mycket men jag kan inte göra något åt det. Borde man inte kunna kräva att ett statligt bolag som dessutom tjänar miljarder har en fungerande kundservice? Vad ska jag göra? Kan man anmäla dem på något sätt? Kan jag sluta betala fakturorna?

Håkan Rudelius

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Håkan!

Tack för din fråga!

Vi kan inte hjälpa dig att kontakta Vattenfall Eldistribution, men vi kan tipsa dig om att ta kontakt med Konsumenternas energimarknadsbyrå om du vill ha mer vägledning i detta ärende.

Konsumenternas energimarknadsbyrå
Vi rekommenderar att du kontaktar vår samarbetspartner Konsumenternas energimarknadsbyrå som är experter på och ger vägledning i frågor som rör el, gas och fjärrvärme.

Rådgivningen är avgiftsfri. Du når dem lättast via deras kontaktformulär på webbplatsen.

Till Energimarknadsbyråns kontaktformulär

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor