Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Czech Airlines i rekonstruktion, vad ska jag göra?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag skulle ha rest med Czech Airlines men flyget ställdes in. Jag har inte hört något om återbetalningen och nu har jag sett att de är i rekonstruktion. Vad innebär det för mig och vad ska jag göra?

Sofia

Svar:

Jenny
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Sofia,

Det stämmer att Czech Airlines har inlett en företagsrekonstruktion, vad resultatet blir är fortfarande inte klart.

Domstolen som hanterar Czech Airlines rekonstruktion är The Municipal Court in Prague (Městský soud v Praze).

Har du som konsument ett krav mot Czech Airlines om återbetalning för ett inställt flyg kan skicka ditt krav via brev till adressen:

Městský soud v Praze
pracoviště Slezská 9
120 00 Praha 2
Czech Republic

Information som ska vara med
Följande information behöver skickas med:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Information om grunden för ditt krav på återbetalning
- Underlag som bevisar vad som hänt (till exempel orderbekräftelse, flygbiljetter och meddelande om att Czech Airlines ställde in din flygning)

Våra kollegor på ECC-kontoret i Tjeckien rekommenderar konsumenter att översätta sina krav och sin dokumentation till tjeckiska.

Skicka in ditt krav senast den 14 april. Om du ser detta efter den 14 april rekommenderar vi dig ändå att skicka in en anmälan.

Vad händer efter rekonstruktionen?
Det är i nuläget oklart när rekonstruktionen kommer avslutas.
Godkänns rekonstruktionen så får passagerare vars flyg omfattas av rekonstruktionen räkna med att enbart få tillbaka en del av pengarna.

Om rekonstruktionen inte godkänns är risken att flygbolaget går i konkurs och då är det i regel svårt för konsumenter att få tillbaka några pengar överhuvudtaget.

Vänligen

Jenny
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor