Frågor och svar | Kategori: Resor

Ska jag vända mig till resebyrån eller flygbolaget för återbetalning vid inställt flyg?

Fråga från konsument:

Vårt flyg blev inställt och vi kontaktade SAS för återbetalning. De hänvisar till den resebyrå vi bokat igenom. Obs! Detta var ingen paketresa.
Är det till resebyrån eller SAS vi ska rikta våra ersättningskrav?

Svar:

Hej,

Det är till flygbolaget du ska vända dig och ställa krav på återbetalning oavsett om du bokat resan direkt med flygbolaget eller via en resebyrå. Enligt den EU-förordning som gäller är det flygbolaget som är skyldiga att se till att du får dina pengar tillbaka.

Rättigheter vid inställt flyg
När ditt flyg blir inställt har flygbolaget skyldigheter gentemot dig enligt en EU-förordning. Flygbolaget är skyldigt att erbjuda dig att välja mellan att få biljetten återbetald eller att få din resa ombokad. Dina rättigheter enligt EU-förordningen kan inte avtalas bort. Därför ska du vända dig till SAS med dina krav på återbetalning.

Läs mer om dina rättigheter vid inställt flyg här

Resebyrån tar ut en avgift för återbetalning
Väljer du att ta hjälp av en resebyrå för återbetalning kan det hända att den tar ut en avgift. Resebyrån får ta ut en administrativ avgift för att göra återbetalningen om det står i deras villkor men avgiften måste vara skälig. Om du tycker att resebyrån tar ut en för stor avgift kan du argumentera för att den inte är skälig.

Klaga skriftligen
Det är viktigt att du klagar skriftligen, gärna via mejl, till din motpart. Tänk på att spara en kopia på ditt klagomål så att du i efterhand kan bevisa att du har klagat.

Om ni inte kommer överens
Om du inte skulle komma överens med SAS eller resebyrån kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Du kan uppge både flygbolaget och resebyrån som motpart.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du att företagen har oskäliga avtalsvillkor eller kränker dina rättigheter enligt lagen kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Det gör inte att ditt enskilda fall bedöms, men däremot förser det Konsumentverket med värdefull information, som kan ligga till grund för myndighetens tillsynsarbete.

Till formulär för webbanmälan

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag undrar vilken EU-förordning man skall luta sig mot i den skriftliga dialogen med flygbolaget som ställer in flyget men i mitt fall hänvisar till resebyrån som vill ta ut 495 kr per person i administrativ avgift( trots att det endast rör sig om en gemensam bokning).


Fråga från en konsument

Vår resa sker den 14 maj 2020 från Danmark via Frankrike till San Francisco.
Har ej fått något meddelande ännu från rese sajten Flyg city som vi köpt resan genom.
Flygbolaget är Airfrance. Min fråga är, gäller Eu reglerna även till USA.
Ska vi vända oss till Airfrance eller Flygcity?
Ska vi vänta tills efter avrese datumet eller redan nu?
Vi vill ha pengar tillbaks ingen voucher.


Svar:

Hej,

Det är EU-förordning nr 261/2004/EG som gäller. Det är flygbolaget som har skyldigheter enligt förordningen, inte resebyrån. Det är därför du kan vända dig till flygbolaget för återbetalning vid inställt flyg även om du har köpt biljetten genom en resebyrå.

När gäller förordningen?
EU-förordningen gäller:

  • Alla flygningar från en flygplats inom EU, Norge, Island eller Schweiz, oavsett vilket flygbolag det är som utför flygningen.
  • När ett flygbolag från ett EU-land, Norge, Island eller Schweiz flyger in i EU, Norge, Island eller Schweiz.

Förordningen ger dig rätt att ställa krav på flygbolaget vid exempelvis försenade och inställda flyg. Om ditt flyg inte blivit försenat eller inställt kan du inte hänvisa till reglerna i förordningen.

Vänligen



Fråga från en konsument

Vad kan man göra om flygbolaget inte svarar inom rimlig tid och vad är rimlig tid? Har fyllt i Ryanairs formulär och mailat dem utan återkoppling. Deras kundservice vill inte hjälpa mig för uppgifterna (ex. telefonnummer) de har fått från resebyrån matchar inte mina uppgifter.

Martin

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Martin,

Om flygbolaget inte svarat dig på sex veckor kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat.

Tänk på att du kan anmäla både flygbolaget och resebyrån när du gör en anmälan till ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Jag köpte en resa (via resebyrå) av SAS från Köpenhamn till Orlando i USA via Newark. Anslutningsflyget från Newark till Orlando blev inställt och jag bokades på ett nytt flyg två dagar senare. Det var SAS som flög från Köpenhamn till Newark och United Airlines som som flög från Newark till Orlando. SAS hänvisar alla krav på kompensation till United Airlines. Är det rätt? Det är ju SAS som sålt biljetten.

Johan

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Johan,

Tack för din fråga.

Ja det är till utförande flygbolag som du ska vända dig till för att ställa krav.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor