Frågor och svar | Kategori: Resor

Min flygbiljett avbokades för att jag inte använde utresebiljetten, kan jag få pengarna tillbaka?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag hade bokat en tur-och returbiljett Arlanda-Peking. Jag använde inte min utresebiljett för att jag fick åka med min sambos företag dit.

Men när jag skulle resa hem får jag information på flygplatsen att min hemresebiljett inte finns längre. Resan har blivit avbokad på grund av att jag inte använde min utresebiljett.

Flygbolaget säger att det står så i villkoren, att de har rätt att avboka för att jag inte var med på utresan. För att komma hem var jag tvungen att köpa en ny enkelbiljett, som kostade mer än det dubbla priset!

Vad gäller egentligen? Kan detta vara rimligt?!

Mvh Kajsa

Kajsa

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kajsa,

Det är ganska vanligt förekommande att flygbolag använder villkor som innebär att biljetten för hemresan avbokas om biljetten för utresan inte nyttjas, så kallat "no show".

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har prövat detta och kommit fram till att det kan ses som ett oskäligt avtalsvillkor.

Du har möjlighet att klaga på detta till flygbolaget och ställa krav på en återbetalning för biljetten. Ett tips är att du klagar skriftligen till flygbolaget så att du kan bevisa att du har klagat.

Kommer inte du och flygbolaget överens kan du anmäla ärendet för en prövning till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Läs mer om ARN på deras webbplats
 
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du att ett företag har oskäliga avtalsvillkor kan du göra en anmälan till oss. En anmälan till Konsumentverket hjälper inte dig i ditt enskilda fall utan upplyser oss om företaget och hjälper oss i vårt tillsynsarbete utifrån rådande lagstiftning.

Till webbformulär för anmälan


Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor