Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Är Dom-kraft seriösa?

Fråga från konsument:

Hej!

Igår blev jag kontaktad av dom-kraft som säger att de hjälper kunder som blivit lurade av telefonförsäljare. T ex Mobilegroup.
Undrar om de går att lita på?

Svar:

Christine
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Wanja,

Vad bra att du hör av dig till oss med din fundering!

En del konsumenter har hört av sig till oss med samma fundering som du har gällande Dom-kraft.

När det gäller telefonförsäljning så uppmanar vi konsumenter att vara särskilt försiktiga och ta god tid på sig att fundera över om avtalet är något för dem. För en tid sedan trädde en ny lag i kraft som ska underlätta det.

Den nya lagen innebär bland annat att om ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att ingå avtal krävs det att du skriftligen bekräftar erbjudandet för att avtalet ska vara giltigt. Du är alltså inte bunden av ett muntligt avtal vid telefonförsäljning. Den skriftliga bekräftelsen kan vara elektronisk till exempel via e-post eller sms.

Upplever du att företaget inte har seriösa säljmetoder uppmanar vi till en anmälan till Konsumentverket. Det underlättar vår tillsyn av företag som inte agerar enligt de lagar vi har ansvar för.

Här är länken till anmälningsformuläret om det skulle bli aktuellt.

Webbanmälan till Konsumentverket.

Vänligen,

Christine
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej!
Blev den 21 uppringd den 21 oktober av dom-kraft.Ingick då ett avtal
som innebär att de skall bestrida mina fakturorna från Teknikvännen till en
kostnad av 1399 kr/månad.Har inte råd med så hög kostnad så ångrade avtalet enligt ångerrätten den 29 oktober.Fick nu den 25 december en faktura från dem.Mailade dem och de ringde upp sedan.De sa att avtalet gällde och att han den personlige rådgivaren hade ringt upp mig dagen efter men det var ett missat samtal.Hade inte tid att svara på det samtalet.Man kan väl bestrida fakturor själv utan att lägga ner flera tusen på att få hjälp med det?


Svar:

Hej Thomas,

Ja, du kan bestrida fakturorna själv. Du kan bestrida dem genom att skriva ett mejl till företaget där du förklarar tydligt varför du inte kommer att betala. Så länge du har bevis på att du har bestridit riskerar du inte att få någon betalningsanmärkning.

Läs mer om att bestrida

Menar företaget att du är betalningsskyldig är det bra om du kan bevisa att du faktiskt har utnyttjat ångerrätten. Därför är det alltid bra att ta skriftlig kontakt med företag om sådana saker.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen



Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor