Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Får Postnord ta ut avgift för paket från Kina?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hejsan! Posten kommer införa ny avgift på paket från Kina framöver. Men har de rätt att kräva betalning om man beställt innan beslutet går igenom? Det finns ingen information om exakt datum för när avgiften införs (vissa säger mars - andra april) och borde inte t ex appar som Wish vara ansvariga att räkna med denna extra kostnad vid betalning? Många som är rädda att betala höga avgifter som ingen fått information om INNAN de beställt.

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Annika

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Annika,

Det är konsumentens skyldighet att betala tull och moms på varor som förs in i Sverige från ett land utanför EU, exempelvis Kina. Reglerna har funnits länge men Tullverket har nu gett PostNord i uppdrag att säkerställa att detta görs i större omfattning. Uppdraget innebär att PostNord ska räkna ut hur mycket tull och moms som ska betalas och se till att detta är inbetalt innan paketet levereras till dig.

Efter diskussioner har Konsumentverket och Post- och telestyrelsen (PTS) kommit fram till att PostNord har rätt att ta ut en avgift för att täcka kostnaderna för deras hantering. Konsumentverket har inga åsikter om avgiftens storlek. Företaget som fraktar paketet ska informera om hanteringsavgiften i sina allmänna villkor.

Mer information finns på Postnords webbplats: Vanliga frågor och svar om moms på Kinapaket 

Du hittar även information på Tullverkets webbplats: Frågor och svar om hanteringen av paket från länder utanför EU

Hos Tullverket finns en avgiftsguide som du kan använda för att uppskatta vad din vara kommer att kosta när du handlar från ett land utanför EU:

Avgiftsguiden på Tullverkets webbplats

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej! Tack för förtydligandet. Jag stöttar detta beslut till fullo och tycker det är räddningen för svensk e-handel. Det jag inte kan förstå är att om mitt företag (har själv bedrivit e-handel) skulle lagt på en extra fraktkostnad á 75 kr EFTER att beställningen var slutförd utan att först meddela kund så skulle det väl aldrig vara OK enligt gällande konsumentregler?
Hur kan det då vara OK att posten för in dessa nya regler med så kort varsel att flertalet konsumenter beställt utan vetskap om denna avgift?
Eller åtminstone borde väl Wish och dylika företag ha informerat om detta vid beställning?
Blir ju för många kunder en hög extra kostnad då de flesta av dessa beställningar kommer i enskilda paket.

Tack för svar!


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Mia,

Som min kollega Caroline skrev tidigare så är detta inga nya regler som har införts nu. Reglerna har funnits även tidigare och fraktbolag har kunnat ta ut den här avgiften förut också.

Det handlar inte om en avgift för frakten, utan det är en hanteringsavgift för att räkna ut hur mycket tull och moms en konsument är skyldig att betala för en vara som förs in i Sverige från ett land utanför EU. Kostnaden ska också motsvara företagets kostnader att exempelvis förvara paketet tills dess att tull och moms är betalt.

Eftersom du enligt lag är skyldig att betala tull och moms måste du betala även om du inte har fått information om det från företaget som du handlat av. Däremot bör det aktuella företaget informera om de kostnader som kan tillkomma.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor