Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Rättigheter när jag är missnöjd med Euroflorist blombud?

Lyssna

Fråga från konsument:

Kära Hallå Konsument,
I veckan använde jag mig av Euroflorist tjänst där de utlovar blombud i stora delar av Sverige, bland annat. Jag beställde en påkostad, sagolik bukett som när den levererades inte alls motsvarade produktbilden. Som student med extremt begränsade resurser undrar jag därför över möjlig åtgärd. Jag ser gärna att en återbetalning görs då jag inte vill kompenseras med rabattkuponger eller dylikt då jag aldrig kommer använda mig av tjänsten igen. Är detta något jag har rätt till? Ska tilläggas att buketten var förskräcklig i jämförelse med vad som fsktiskt skulle levereras. Jag känner mig så fruktansvärt besviken, ledsen och upprörd.

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Fredrika,

Vad tråkigt att blommorna inte motsvarade dina förväntningar.

Du har rätt att få det som du faktiskt har beställt. Om du är missnöjd med blommorna får du ta kontakt med det företag som du faktiskt köpte blommorna av för att klaga till dem. Det innebär att du gör en reklamation.

Att reklamera
För att du ska kunna reklamera måste du också kunna bevisa att det faktiskt finns ett fel, alltså att du inte har fått det som ni kom överens om. Detta kan ju då vara möjligt om du till exempel har tagit bilder på blommorna som du var missnöjd med.

Gör reklamationen så snart som möjligt, och gör den gärna skriftligen så att du kan bevisa att du har klagat och när du har klagat. Du kan reklamera till exempel genom att skriva ett mejl till företaget som du köpte blommorna av för att klaga på det som är fel.

När du reklamerar kan du kräva att företaget åtgärdar det som är fel, vilket då till exempel kan ske genom att de byter ut blommorna. Om det är möjligt för företaget att rätta till felet har de rätt att göra det, men om du anser att felet är väsentligt och har stor betydelse för dig kan du ha rätt att häva hela köpet. Du får i så fall argumentera för att du tycker att felet är av stor betydelse. Om du häver köpet ska du få tillbaka pengarna som du har betalat. Du har också rätt att kräva ersättning från företaget för de kostnader som du har fått på grund av detta fel, alltså ett skadestånd.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej! Jag har en fortsättning på denna fråga. Jag har försökt diskutera med företaget men får osedvanligt nonchalant bemötande. De hävdar att enligt deras villkor kan de inte garantera att kunder får de blommor de har beställt. Enligt deras villkor ska de (vid problem) ersätta blommor med blommor som är "lika stora i omfattning". Jag beställde ett dyrare ros-paket (som enligt bild skulle vara sju rosor) men fick tre rosor skickade till mig. De hävdar alltså att det är en likvärdig produkt (i omfattning...?) . Jag har mailat chefen för kundservice, VD och styrelseordförande, men inte fått några svar annat än via sociala medier där de deklarerar att "ärendet är avslutat från deras sida". Ser på Trustpilot, facebook etc. att det är många, många som råkar ut för detta. Kopplat till att ARN inte hanterar ärenden vars värde understiger 500 kr misstänker jag att företaget sätter detta i systematik då kunden inte kan vända sig någonstans för att få rätt. Hur göra?

Alma

Svar:

Isabelle
Isabelle

Hej Alma,

Vad tråkigt att det inte har gått att nå en lösning med företaget.

Du kan uppmärksamma problem kopplade till ett företags marknadsföring eller avtalsvillkor genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Tycker du exempelvis att ett företag använder sig av felaktig eller vilseledande marknadsföring kan du göra en anmälan.

En anmälan leder inte till att ditt enskilda fall utreds, men det är ett bra sätt att informera om upplevda problem kopplat till ett specifikt företag. Anmälningar är ett viktigt underlag för Konsumentverkets tillsynsarbete, och kan i vissa fall leda till att myndigheten kontaktar företaget och uppmanar dem att ändra sina metoder.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Jag vill också tipsa dig om att vi i ett av våra inlägg i frågeforumet har sammanfattat vilka andra möjligheter du har om du inte kan vända dig till ARN: Vad gör jag om tvisten rör summa som är lägre än ARN:s värdegräns? 

Hoppas att informationen kan vara till hjälp!

Vänligen

Isabelle

Fråga från en konsument

Sitter precis med samma problem! Beställde deras rospaket ”lyx” som på bild visade 12 rosor. Rosorna som levererades var 7st.
Får samma svar som du. Att de inget kan göra men de betalar gärna tillbaka halva kostnaden av buketten.
Fick kontakt med den butik som gjort buketten och h*n nämnde att euroflorist alltid håller på så här!

Patrik

Fråga från en konsument

Jag fick till slut igenom ett helt återköp efter att ha skrivit kommentarer på deras fb och Instagram inlägg. Även bifoga bild på både förväntad och levererad bukett. Mailade flertalet gånger. Kommer aldrig aldrig aldrig använda dem igen och varnar alla jag känner.

Viola

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor